Jak budować wizerunek firmy, czyli czym jest employer branding?

Niektóre firmy w łatwy sposób przyciągają najbardziej utalentowanych menedżerów, nie maja problemu z dużą rotacją pracowników i dopasowaniem kandydatów do własnej kultury organizacyjnej. Tajemnicą ich sukcesu w tym zakresie jest employer branding, przekładający się na atrakcyjny wizerunek firmy, w której praca kojarzy się z prestiżem. Dobra wiadomość jest taka, że strategia, którą stosują wymienione firmy, jest dostępna dla wszystkich. Jak i dlaczego warto ją wdrożyć?
Co to jest employer branding?
Jeśli twój biznes rośnie w siłę, a powyższe hasło jest ci obce, najwyższy czas nadrobić zaległości. Z realiami rynku pracownika prędzej czy później spotka się każda firma, zwłaszcza jeśli działa w branży technologicznej. Tu największe talenty są na wagę złota, a przedsiębiorcy walczą o ich przyciągnięcie. Ponad połowa polskich firm deklaruje, że buduje pozytywny wizerunek firmy w trosce o kapitał ludzki, który posiada i który zamierza pozyskać w przyszłości. Employer branding to bowiem cały szereg działań, który ma na celu stworzenie marki pracodawcy z wyboru.
Jakie korzyści daje employer branding?
Budowanie pozytywnego wizerunku firmy jako pracodawcy to strategia długofalowa. Warto dobrze się do niej przygotować, ponieważ employer branding przynosi firmie szereg profitów, takich jak:
- Więcej aplikacji w odpowiedzi na ogłoszenia o pracę oraz spontanicznych;
- Aplikacje kandydatów są lepiej dopasowane do kultury organizacyjnej firmy;
- Krótsze i bardziej efektywne procesy rekrutacyjne;
- Poczucie lojalności i zaangażowania u pracowników;
- Mniejsza rotacja;
- Mniejsze nakłady na promocję i kampanie rekrutacyjne;
- Pracownicy stają się najlepszą reklamą firmy, zarówno w kontakcie z klientami, jak i potencjalnymi kandydatami do pracy;
- Przewaga konkurencyjna na rynku i zyski finansowe.
Jak skutecznie wdrożyć strategię employer branding?
Nad strategią employer branding powinien pracować zespół projektowy, złożony z przedstawicieli działu HR, PR, marketingu i zarządu. Jeśli w firmie nie ma takich działów lub nie są one w stanie samodzielnie wypracować i wdrożyć planu, który przełoży się na silny wizerunek firmy, najlepszym, a często najtańszym i najskuteczniejszym rozwiązaniem będzie współpraca z doświadczoną w tym zakresie agencją HR. Plan działania powinien zakładać następujące kroki:
- Analiza wewnętrzna i zewnętrzna wewnętrzny audyt powinien być jak najbardziej miarodajny, dlatego najlepiej, jeśli będzie anonimowy. Nie do przecenienia jest w tej sytuacji rola zewnętrznego, bezstronnego obserwatora. Rzetelne wnioski płynące z analizy wewnętrznej, skonfrontujmy z zewnętrznym wizerunkiem firmy w oczach potencjalnych kandydatów.
- Analiza działań konkurencji w zakresie employer branding;
- Identyfikacja grup targetowych określenie, w jakim kierunku będzie rozwijała się firma, jakich pracowników będzie potrzebowała? Przeanalizowanie ścieżki kandydata;
- Opracowanie EVP (Employee Value Proposition), czyli unikalnej oferty pracodawcy. Powinna być ona zgodna ze stanem faktycznym, atrakcyjna oraz oryginalna. Nie musisz przeładować jej zaletami, wystarczy, że skupisz się na kilku najważniejszych.
Artykuł powstał we współpracy merytorycznej z https://hrk.pl/pl/dla-klienta/employer-branding
Autor: Materiał partnera