Carsharing jako pomysł na biznes

2 min czytania

W Polsce coraz popularniejszy staje się tzw. carsharing, który święci triumfy na świecie już od dłuższego czasu. To może być dobry sposób na biznes, ale warto wesprzeć go odpowiednią technologią.

Ekonomia współdzielenia to coraz silniejszy trend na światowych rynkach. To właśnie dzięki niej powstały tak znane marki, jak na przykład AirBnB czy Bla Bla Car. Na Zachodzie takie rozwiązania znane są już właściwie od wielu lat, w Polsce dopiero się rozwijają. Do ekonomii współdzielenia można zaliczyć także carsharing. Do tego to może być także dobry pomysł na biznes. Warto zatem przybliżyć to zjawisko i ideę takie sposobu świadczenia usług. Zacznijmy od początku.

Carsharing na czym polega?

Carsharing to nic innego jak krótkoterminowy wynajem samochodów. Wszelkie procedury są tutaj upraszczane do minimum. Firma działająca w takiej branży udostępnia posiadane przez siebie pojazdy zarówno innym przedsiębiorcom, jak i zwykłym konsumentom oraz różnym podmiotom. Auto należy wcześniej zarezerwować. Odbywa się to obecnie najczęściej poprzez stronę internetową lub aplikację mobilną, czasami również drogą telefoniczną. Carsharing pozwala wynajmować pojazdy na godziny, a nawet na minuty. Klient płaci tylko za czas, na jaki został wynajęty samochód lub za przejechane kilometry. W ten sposób z auta można korzystać tylko wtedy, gdy jest to potrzebne, unikając jego kosztownego utrzymania.

Jakie narzędzia do carsharingu?

Jak widać, idea carsharingu jest dość atrakcyjna. Korzysta z niej coraz więcej młodych ludzi, ale również przedsiębiorców. Najczęściej tego rodzaju usługi wynajmu samochodów są dostępne w dużych miastach.

Rosnące zainteresowanie carsharingiem to okazja, żeby otworzyć dochodowy biznes. Warto jednak pamiętać, że trzeba tu zainwestować nie tylko w park samochodowy, ale również w narzędzia informatyczne. Na szczęście na rynku można już znaleźć wyspecjalizowane systemy do zarządzania carsharingiem (np. SATIcar firmy SATIS - https://www.satisgps.com/saticar-carsharing/), które znacznie ułatwiają prowadzenie tego rodzaju biznesu.

Dobry system wspierający carsharing współpracuje z systemem monitoringu pojazdów i telematyką. Taki system integruje różne aspekty prowadzenia firmy carsharingowej. Nie tylko można mieć przez cały czas pod kontrolą każdy z pojazdów, ale również wiadomo, który z nich jest obecnie dostępny, jakie jest wykorzystanie każdego z aut w skali miesiąca czy roku, jest możliwość prowadzenia rezerwacji, ankiet klientów itd.

Carsharing ma duży potencjał rozwoju. Z jednej strony jest ideą proekologiczną (nie trzeba kupować nowych aut, aby dotrzeć do celu, wystarczy wykorzystać już obecne w mieście), a z drugiej pozwala unikać wydatków związanych z utrzymywaniem własnego samochodu. Natomiast większe zainteresowanie klientów takimi usługami, to większa szansa na sukces biznesowy firmy działającej w branży carsharingu.

Autor: krystian