Sztuka jako wyciszenie: jak „Mind the Gap” testuje antidotum na przebodźcowanie w MIK

W Krakowie odbył się intensywny weekend warsztatów, podczas którego nauczycielki z ośmiu szkół poznawały praktyczne scenariusze pracy z młodzieżą. W centrum wydarzenia był Małopolski Instytut Kultury (MIK) i pomysł, by sztuka pomogła przywrócić równowagę w świecie pełnym bodźców. 🙂
- W projekcie „Mind the Gap” sztuka ma działać jak antidotum na przebodźcowanie
- Nauczyciele po warsztatach przenoszą scenariusze do klas i sprawdzą ich skuteczność
W projekcie „Mind the Gap” sztuka ma działać jak antidotum na przebodźcowanie
Program „Laboratorium”, część międzynarodowego projektu „Mind the Gap”, opracował zestaw ćwiczeń opartych na elementach sztuki: dźwięku, ruchu, obrazie, słowie, teatrze i kolorze. Scenariusze mają formę krótkich praktyk, które — zdaniem twórców — mogą przynieść uczestnikom spokój i radość oraz ułatwić spotkanie z sobą i innymi. Weekendowy trening pełnił rolę wprowadzenia do tej metodologii i był przygotowaniem do testów w szkolnych realiach.
Nauczyciele po warsztatach przenoszą scenariusze do klas i sprawdzą ich skuteczność
W warsztatach brały udział nauczycielki-wychowawczynie z ośmiu szkół w Małopolsce; to one w najbliższych tygodniach będą wdrażać opracowane ćwiczenia w pracy z młodzieżą. Zajęcia prowadziły trenerki Kasia Kanowska i Ania Grajewska, a autorskie materiały współtworzyli artyści: malarz Marcin Koleśnik oraz muzyk Kamil Kruk, znany m.in. z gry na pile koncertowej. Towarzyszyła im również Charlotte Blanche Myrvold z norweskiej organizacji Kulturtanken, partnera projektu.
Teraz nauczyciele przejmują pałeczkę i sprawdzą w praktyce, czy propozycje z „Laboratorium” rzeczywiście działają kojąco na młodzież. Organizatorzy i twórcy projektu obserwują kolejne kroki z ciekawością — jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to sztuka stanie się jednym z narzędzi szkolnej codzienności, które pomaga przeciwdziałać przebodźcowaniu. 🎨
na podstawie: Małopolski Instytut Kultury w Krakowie.
Autor: krystian

