Testy nowego systemu oznakowania tras rowerowych w Krakowie ruszyły

2 min czytania
Testy nowego systemu oznakowania tras rowerowych w Krakowie ruszyły


Nowe, czytelne znaki dla rowerzystów pojawiają się w Krakowie — testy już trwają, a pierwsze tablice ustawiono przy rondzie Matecznego i na kładce rowerowej nad aleją Powstańców Śląskich. Jeśli jeździsz po mieście na dwóch kółkach, wkrótce łatwiej trafisz do najważniejszych punktów.

  • Sprawdź, jak nowe oznakowanie rowerowe zmienia poruszanie się po Krakowie
  • Zobacz gdzie już stoją tablice i co planują urzędnicy

Sprawdź, jak nowe oznakowanie rowerowe zmienia poruszanie się po Krakowie

W Krakowie rozpoczęły się prace nad wdrożeniem elementu systemu informacji miejskiej (SIM) przeznaczonego specjalnie dla ruchu rowerowego. Projekt ma ujednolicić i uprościć nawigację po trasach rowerowych, tak aby poruszanie się po mieście było prostsze zarówno dla mieszkańców, jak i odwiedzających miasto na rowerze czy korzystających z wypożyczalni.

Nowe rozwiązania tworzą dwa podstawowe typy oznakowania: tablice kierunkowe, które prowadzą po kolejnych odcinkach trasy, oraz większe tablice zbiorcze prezentujące przebieg całej trasy wraz z orientacyjnym czasem przejazdu i dystansem do kluczowych punktów na trasie. Projekt został skoordynowany z przedstawicielami Zespołu ds. rozwoju infrastruktury rowerowej, powołanego przez prezydenta Krakowa.

Zobacz gdzie już stoją tablice i co planują urzędnicy

Pierwsze pilotażowe tablice pojawiły się w rejonie ronda Matecznego oraz na kładce dla rowerów nad aleją Powstańców Śląskich. W ramach testów zainstalowano również dwie większe tablice zbiorcze — po jednej na każdym z końców pilotażowej trasy. Wskazano, że pełna instalacja zestawu tablic w ramach pilotażu ma zostać zakończona w ciągu najbliższych dwóch miesięcy.

Podczas pilotażu będą zbierane uwagi i doświadczenia użytkowników, które posłużą do dalszego dopracowania systemu i wprowadzenia go na kolejne trasy rowerowe w mieście. Nowe oznakowanie ma być spójne z dotychczasowym SIM, ale jednocześnie odpowiadać specyficznym potrzebom rowerzystów jako codziennego środka transportu.

W materiałach towarzyszących pilotażowi wymieniono między innymi schematy odległości dla trasy nr 8 — Bieżanów oraz dla odcinka przy rondzie Matecznego, co sugeruje, że właśnie te układy będą testowane w pierwszej kolejności.

Realizacja projektu wpisuje się w działania na rzecz rozwijania przyjaznej rowerzystom infrastruktury i promowania zrównoważonej mobilności miejskiej w Krakowie. Zebrane obserwacje z fazy pilotażowej mają decydować o kolejnych wdrożeniach na innych trasach w mieście.

Na podst. Urząd Miasta w Krakowie

Autor: krystian