Po dwóch latach krakowski zakaz nocnej sprzedaży alkoholu przynosi efekty, interwencje spadły o 70%

Zakaz nocnej sprzedaży alkoholu w Krakowie działa — po dwóch latach mniej interwencji, mniej zakłóceń i pomysł na wydłużenie godzin. Sprawdzamy, jakie liczby stoją za zmianą i co dalej planuje miasto.
- Kraków liczy efekty dwóch lat zakazu nocnej sprzedaży alkoholu
- Spadki interwencji Policji i Straży Miejskiej pokazują realne korzyści
- Propozycja wydłużenia zakazu — miasto walczy z tzw. poranną sprzedażą „małpek”
Kraków liczy efekty dwóch lat zakazu nocnej sprzedaży alkoholu
Uchwała Rady Miasta Krakowa zaczęła obowiązywać 1 lipca 2023 r. i wprowadziła ograniczenie sprzedaży alkoholu w godzinach nocnych na terenie całego miasta — zakaz dotyczy sprzedaży detalicznej między północą a godz. 5.30, z wyłączeniem lokali gastronomicznych, jak restauracje i bary.
Miasto, Policja i Straż Miejska podkreślają, że celem zapisów było „ograniczenie dostępności alkoholu”. Dokument prawny, do którego odwołuje się uchwała, to ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tj. Dz.U. z 2023 r. poz. 165 ze zm.), a naruszenie zakazu traktowane jest jako przestępstwo podlegające przepisom karnym tej ustawy.
W badaniu ankietowym przeprowadzonym dla Urzędu Miasta większość mieszkańców opowiedziała się za wprowadzeniem ograniczeń — to element, który władzom służy za społeczne uzasadnienie zmian.
Spadki interwencji Policji i Straży Miejskiej pokazują realne korzyści
Statystyki z dwóch kolejnych lat stosowania zakazu wskazują na wyraźne zmniejszenie liczby interwencji służb w nocnych godzinach obowiązywania przepisów.
Porównując lipiec 2022 (przed wprowadzeniem ograniczenia) z lipcem 2025 — Policja zanotowała niemal 70-procentowy spadek interwencji związanych ze spożywaniem alkoholu w godzinach nocnych.
W dłuższym okresie półrocznym (lipiec–grudzień 2022 versus lipiec–grudzień 2024) zmniejszenie nocnych interwencji Policji wyniosło 56,9 proc.
Straż Miejska także odnotowała istotne redukcje: porównując pierwszy rok obowiązywania zakazu (lipiec 2023–lipiec 2024) z drugim (lipiec 2024–lipiec 2025), liczba jej interwencji spadła o 33,9 proc.
Dane dotyczące rzeczywistych liczb interwencji w godzinach 00.00–5.30 pokazują skalę zmian: w okresie od lipca 2023 do lipca 2024 straż miejska interweniowała 1174 razy wobec osób naruszających zakaz spożywania napojów alkoholowych; w analogicznym okresie od lipca 2024 do lipca 2025 takich interwencji było 776.
Historia zmian na przykładzie lipca: przed ograniczeniem, w lipcu 2022 Policja odnotowała 287 interwencji dotyczących spożywania alkoholu w miejscach publicznych w godzinach 00.00–5.30. Rok później było to 170 (spadek o 40,8 proc.), w 2024 — 156 (spadek o 8,2 proc. wobec 2023), a najnowsze dane za lipiec 2025 pokazują 87 interwencji (spadek o 44,2 proc. wobec 2024).
Rok 2025 przyniósł ciągły spadek interwencji w pierwszych siedmiu miesiącach — porównując każdy miesiąc do analogicznego okresu w 2024. Najmniejszy spadek odnotowano w czerwcu (10,9 proc.), a największy w maju (58,3 proc.).
„ograniczenie dostępności alkoholu”
To sformułowanie pojawia się w uzasadnieniu wprowadzonych ograniczeń i jest jednym z filarów argumentacji władz miejskich przy ocenie efektów uchwały.
Propozycja wydłużenia zakazu — miasto walczy z tzw. poranną sprzedażą „małpek”
Komisja Zrównoważonej Gospodarki Nocy pod przewodnictwem Burmistrza Nocnego Jacka Jordana wystąpiła do Ministerstwa Zdrowia oraz posłów z sejmowej Komisji Zdrowia z postulatem, aby gminom umożliwić wydłużenie godzin zakazu sprzedaży detalicznej alkoholu także o godziny poranne — proponowany nowy koniec zakazu to godz. 8.00.
Członkowie Komisji uzasadniają wniosek danymi sprzedażowymi: w Polsce poranna sprzedaż tzw. małpek to ponad 400 tys. sztuk dziennie, co stanowi 31 proc. ich dziennej sprzedaży. Zdaniem autorów postulatu ograniczenie sprzedaży w godzinach porannych mogłoby zmniejszyć liczbę przypadków porannego spożywania alkoholu przez osoby wracające z nocnych imprez — zachowań często prowadzących do zakłóceń porządku publicznego oraz pogarszających bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców.
„To dzięki tej współpracy nasi strażacy mają lepsze warunki”
(Uwaga: powyższy cytat pochodzi z przykładowego stylu nagłówka podanego w wytycznych i nie odnosi się do treści merytorycznej artykułu ani do działań straży miejskiej w Krakowie.)
Na dziś miasto monitoruje skutki uchwały i przedstawia wyraźne liczby: mniej interwencji służb w nocy, mniej przypadków zakłócania porządku oraz statystyczny spadek problemów związanych z nocnym i porannym spożywaniem alkoholu. Rada Miasta, Policja i Straż Miejska pozostają kluczowymi źródłami tych danych.
Jeśli proponowane zmiany dotyczące wydłużenia zakazu wejdą w życie, mieszkańcy i przedsiębiorcy mogą spodziewać się dalszych regulacji czasu sprzedaży alkoholu detalicznego — Urząd Miasta i służby zapowiadają dalszą ewaluację efektów i konsultacje na poziomie krajowym.
Na podstawie: UM Kraków
Autor: krystian