UM Kraków: Cinema Chorale na inaugurację 12. FMF

3 min czytania

Misja”, Król ostatnich dni”, Pan od muzyki”, Śmierć w Wenecji”, Henryk V”, Lilie”, Szkarłatna litera”, Wielkie piękno” oto tytuły filmowe, które zainaugurują 12. Festiwal Muzyki Filmowej w Krakowie. 14 maja w gotyckim wnętrzu kościoła św. Katarzyny zabrzmi najpiękniejsza muzyka filmowa w opracowaniu na chóry. Zespół Pro Musica Mundi, związany z festiwalem od jego pierwszych edycji, poprowadzi krakowski chórmistrz Wiesław Delimat.

Fot. Wojciech Wandzel, wandzelphoto.com / Krakowskie Biuro Festiwalowe

Klimatyczny, elektryzujący, pełen mistyki koncert Cinema Chorale rozpoczynający 12. FMF to wydarzenie wyjątkowe, dedykowane chórzystom współtworzącym festiwal od początku jego istnienia.

Od lat odsuwam ten pomysł w czasie, a przecież chóry, które dla nas śpiewają to esencja energii i festiwalowego piękna. To są ludzie z pasją, którzy kochają śpiew, czerpią z niego radość i dzięki temu potrafią stworzyć magiczną atmosferę i zjawiskowe kreacje dźwiękowe. Chór ma wielką, lecz niedocenianą siłę w kinie chcemy w pełni pokazać jego mistykę, potęgę i blask zapowiada Robert Piaskowski, dyrektor artystyczny Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie.

W repertuarze wieczoru inaugurującego festiwal znajdą się perełki muzyki klasycznej i filmowej zaaranżowane na chór a cappella, wśród nich Angele Dei” Ennia Morricone z Misji” Rolanda Joffé czy pełne niezwykłej czułości, słynne Adagietto z V Symfonii cis-moll Gustawa Mahlera, napisane w pierwszych latach dwudziestego wieku (z miłości do późniejszej żony twórcy Almy Schindler) i wykorzystane w 1971 roku przez Luchina Viscontiego w ekranowej adaptacji Śmierci w Wenecji” Tomasza Manna.

Muzykę polską reprezentował będzie Wojciech Kilar usłyszymy mroczne, tajemnicze Agnus Dei” z tzw. małej mszy, skomponowanej na potrzeby niemieckiego serialu telewizyjnego o tematyce historycznej Król ostatnich dni” Toma Toelle. To bardzo znacząca pozycja w katalogu dzieł Kilara, powstała bowiem w okresie żałoby kompozytora po odejściu matki (Neonilla Kilar-Graziadio, aktorka, zmarła 21 lutego 1993 r).

W programie Cinema Chorale znajdą się także klimatyczne arcydzieła Davida Langa (I lie” z Wielkiego piękna” Paola Sorrentina), Patricka Doyle’a (Non nobis, Domine” z Henryka V” Kennetha Branagha), Mychaela Danny (Lux Aeterna”, Pie Jesu” i Agnus Dei” z Lilii” Johna Greysona), Christophera Younga (Lux Aeterna” z Próby sił” Chucka Russella) oraz Samuela Barbera (Agnus Dei” powstałe w oparciu o słynne Adagio na smyczki, wykorzystane w 1995 roku w remake’u Szkarłatnej litery” Rolanda Joffé). Dopełnieniem tego programu będzie chóralna muzyka filmowa autorstwa francuskiego kompozytora i trzykrotnego laureata Cezarów (za muzykę do filmów: Mikrokosmos” Marie Perennou i Claude’a Nuridsany, Himalaya” dzieciństwo wodza Erica Valli i Pan od muzyki” Christophe’a Barratiera) Brunona Coulais.

W mistyczny świat kina w wokalnej oprawie przeniesie nas chór Pro Musica Mundi zespół projektowy powstały w 2007 roku przy okazji jubileuszu 750. rocznicy lokacji miasta Krakowa i współpracujący z Festiwalem Muzyki Filmowej w Krakowie przy wielkich produkcjach symultanicznych realizowanych w ramach każdej jego edycji.

Wzorem europejskich akademii chóralnych Pro Musica Mundi tworzy swojego rodzaju platformę wymiany doświadczeń pomiędzy amatorskimi i zawodowymi śpiewakami i zespołami wokalnymi działającymi w kraju i za granicą. Kierownikiem artystycznym chóru jest krakowski dyrygent i organista profesor Wiesław Delimat. 14 maja muzycy zespołu Pro Musica Mundi pod jego batutą wystąpią w kościele św. Katarzyny Aleksandryjskiej i św. Małgorzaty w Krakowie.

To będzie szczególny koncert, nie tylko ze względu na jego mistyczną aurę i intymny wydźwięk, ale także z uwagi na zderzenie świata filmowego z gotyckim wnętrzem kościoła św. Katarzyny, sięgającym historią połowy czternastego stulecia mówi Wiesław Delimat. Cinema Chorale uświadomi nam zatem dwie niezwykle ważne sprawy. Po pierwsze że rola chóru w muzyce filmowej jest bardziej znacząca, niż nam się wydaje, i że warto ją eksponować i pokazywać jej siłę w kinie. Po drugie że sztuka filmowa dotyka każdej sfery egzystencji ludzkiej: życia, śmierci, emocji i wiary. Nie ma więc takiej przestrzeni, która byłaby filmowi obca zaznacza.

12. edycja Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie potrwa od 14 do 21 maja. Więcej na stronie internetowej fmf.fm.

Autor: krystian