Program szkolny uczy dzieci o zdrowiu - jak działa Uczniowie zmieniają cukrzycę

2 min czytania
Program szkolny uczy dzieci o zdrowiu - jak działa Uczniowie zmieniają cukrzycę

W szkołach podstawowych pojawiły się interaktywne warsztaty, które uczą najmłodszych zdrowych nawyków i profilaktyki chorób cywilizacyjnych. W Krakowie inicjatywa zyskała wsparcie Urzędu Miasta Krakowa, a z zajęć skorzystało łącznie blisko 15 tysięcy uczniów z dwóch miast. Zajęcia łączą naukowe treści z zabawą i ruchem, stawiając na praktyczne umiejętności, które można stosować na co dzień.

  • Jak działają zajęcia w programie Uczniowie zmieniają cukrzycę
  • Co to oznacza dla Krakowa - partnerzy, skala i perspektywy

Jak działają zajęcia w programie Uczniowie zmieniają cukrzycę

Program Uczniowie zmieniają cukrzycę adresowany jest do dzieci z klas 0–6 i skupia się na profilaktyce poprzez edukację. Warsztaty prowadzą edukatorzy zdrowotni i wykorzystują nowoczesne, oparte na badaniach metody nauczania połączone z aktywnością fizyczną oraz elementami zabawy. Tematy poruszane podczas zajęć to m.in. poziom aktywności, zasady zdrowego odżywiania i higiena snu — wszystko tłumaczone językiem dostosowanym do młodszych uczniów.

Organizatorzy i partnerzy podkreślają, że celem jest przekazanie rzetelnej wiedzy i budowa nawyków sprzyjających profilaktyce pierwotnej w obliczu rosnącej liczby zachorowań, w tym na cukrzycę typu 2, otyłość i schorzenia układu sercowo-naczyniowego. Program został wyróżniony nagrodą Medonet Awards w kategorii Działanie na rzecz pacjentów, co jest sygnałem uznania dla metodyki i zasięgu projektu.

Co to oznacza dla Krakowa - partnerzy, skala i perspektywy

W realizację programu zaangażowali się międzynarodowi i krajowi partnerzy: Novo Nordisk, Steno Diabetes Center Copenhagen, University College of London, a w Polsce – Miasto Stołeczne Warszawa, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń (WCIES) oraz Urząd Miasta Krakowa. Projekt objęty jest honorowym patronatem Prezydenta Miasta Stołecznego Warszawy, Prezydenta Krakowa oraz Małopolskiego Kuratora Oświaty. Dzięki temu działania mają nie tylko lokalny, ale i instytucjonalny wymiar, co ułatwia wprowadzanie programu w kolejnych szkołach.

Dla rodziców i nauczycieli ważne są dwa praktyczne wnioski. Po pierwsze - edukacja wczesnoszkolna może realnie wpływać na codzienne wybory dzieci, jeśli informacje podawane są w atrakcyjnej formie i przekształcane w proste nawyki. Po drugie - efekty takich działań rosną, gdy szkoła, dom i środowisko sportowe współpracują - stąd warto, by rodzice pytać o dostępność zajęć i wspierać ich kontynuację w praktyce domowej.

Inicjatywa pokazuje też, że współpraca ekspertów, samorządów i organizacji pozarządowych może przekształcić kampanię edukacyjną w stały element oferty szkolnej. Dla Krakowa to sygnał, że inwestowanie w profilaktykę dzieci ma szansę przynieść korzyści zdrowotne w dłuższej perspektywie i zmniejszyć skalę problemów zdrowotnych w kolejnych pokoleniach.

na podstawie: Urząd Miasta w Krakowie.

Autor: krystian