Kraków obniża opłaty drogowe dla inwestorów usługowych i dopuszcza udział właścicieli domów jednorodzinnych

Władze miasta zmieniły zasady partycypacji inwestorów w kosztach budowy dróg — to ma upraszczać procedury i zachęcać firmy do inwestowania w Krakowie. Prezydent Aleksander Miszalski zmodyfikował „cennik dla deweloperów”, a nowe stawki mają też objąć inwestycje jednorodzinne.
- Zmiany w Zarządzie Dróg Miasta Krakowa
- Potencjalne skutki dla inwestycji usługowych i mieszkaniowych
Zmiany w Zarządzie Dróg Miasta Krakowa
Prezydenckie zarządzenie wprowadza uproszczenia w procedurach uzgodnieniowych i doprecyzowuje zasady współpracy miasta z inwestorami realizującymi inwestycje niedrogowe. Najważniejsza zmiana to obniżenie stawek partycypacji dla inwestycji usługowych — z dotychczasowych 259 zł netto/m2 do nowych poziomów: 160 zł netto/m2 w centrum oraz 120 zł netto/m2 poza centrum. Równocześnie katalog podmiotów uprawnionych do współfinansowania prac drogowych rozszerzono o inwestorów realizujących zabudowę jednorodzinną; dla nich stawka ustalona została na 259 zł netto/m2.
Potencjalne skutki dla inwestycji usługowych i mieszkaniowych
Zmiany mają charakter proinwestycyjny — urzędnicy liczą, że niższe opłaty zachęcą przedsiębiorców do realizacji projektów, co może przełożyć się na wyższe wpływy z podatków (PIT, CIT, podatek od nieruchomości) oraz szybsze tempo realizacji inwestycji drogowych. Dla zabudowy wielorodzinnej pozostają określone stawki: 300,44 zł netto/m2 w centrum i 259 zł netto/m2 poza centrum, co utrzymuje wyraźne zróżnicowanie kosztów w zależności od lokalizacji. Zmiany opisuje Zarząd Dróg Miasta Krakowa; mają one wejść w życie po roku obowiązywania wcześniejszych przepisów i mają na celu uporządkowanie zasad współpracy z inwestorami.
na podstawie: Urząd Miasta w Krakowie.
Autor: krystian

