Remont Mostu Grunwaldzkiego w praktyce — co zmienia się dla tramwajów, rowerów i kierowców

3 min czytania
Remont Mostu Grunwaldzkiego w praktyce — co zmienia się dla tramwajów, rowerów i kierowców

Na moście Grunwaldzkim prace idą pełną parą — od frezowania po układanie torowiska. Mieszkańcy Krakowa muszą liczyć się z czasowymi utrudnieniami dla tramwajów, pieszych, rowerzystów i samochodów, a kolejne etapy modernizacji są realizowane etapami, zgodnie z harmonogramem Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

  • Co wykonano i co jest w planie na najbliższe dni
  • Jak to wpływa na komunikację miejską i ruch
  • Działania na pobliskich ulicach i organizacja ruchu
  • Techniczne etapy robót i zakres prac
  • Co warto zapamiętać

Co wykonano i co jest w planie na najbliższe dni

Prace na moście rozpoczęły się 10 maja 2025 i od tamtej pory ZDMK publikuje regularne aktualizacje postępu robót. W ostatnim tygodniu, w dniach 6–19 października 2025, wykonano między innymi: zasypki od strony ronda Grunwaldzkiego, izolacje płyty pomostu, montaż płyt torowych, układanie warstwy asfaltu twardolanego w torowiskach oraz montaż urządzeń wyrównawczych. W planie na 20–26 października 2025 są prace wykończeniowe — układanie warstwy asfaltu na jezdniach i ścieżkach rowerowych, montaż krawężników kamiennych oraz prace geodezyjne.

Jak to wpływa na komunikację miejską i ruch

ZDMK zapowiadał, że od około 25 października kursowanie dwukierunkowego tramwaju na ul. Monte Cassino zostanie wstrzymane i zastąpione autobusami z powodu wymiany oraz budowy nowej sieci trakcyjnej na moście. Powrót tramwajów na most i ul. Dietla planowany jest na 8 listopada 2025. Przywrócenie ruchu samochodowego na moście przewidziane jest na przełom listopada i grudnia 2025.

Dla rowerzystów oznacza to etapy ograniczeń - już wcześniej ciąg pieszo-rowerowy był punktowo zawężany, a w okresie ok. 15–30 września 2025 obowiązywał nakaz prowadzenia rowerów przez chodnik. W kolejnych tygodniach podobne zawężenia mogły się powtarzać ze względu na prace przy fundamentach słupów trakcyjno-oświetleniowych.

Działania na pobliskich ulicach i organizacja ruchu

W związku z robotami torowymi na ul. Dietla planowane prace od 2 do 30 września 2025 obejmowały naprawę torowiska od mostu Grunwaldzkiego w kierunku ul. Orzeszkowej. Wprowadzono tam zmiany w organizacji ruchu: północna jezdnia ul. Dietla za skrzyżowaniem z ul. Sukienniczą była zamknięta dla ruchu kołowego (z wyjątkiem pojazdów budowy i rowerów), przeniesiono tymczasowe przystanki autobusowe, a dojazd do wybranych budynków zapewniono objazdami przez ul. Orzeszkową, Paulińską i Kordeckiego.

Techniczne etapy robót i zakres prac

Przez lato i jesień prace skupiały się na elementach konstrukcyjnych i przygotowaniach torowiska: oczyszczanie i piaskowanie płyty pomostu, wykuwania dylatacji, montaż kotew zbrojenia nadbetonu, przygotowanie i przykrycie kanału MPEC, układanie koryt do osadzenia szyn tramwajowych, montaż zbrojenia nadbetonu oraz prace geodezyjne. Ostatnie tygodnie to także układanie izolacji, montaż desek gzymsowych i krawężników oraz wykonywanie odwodnień.

Prace prowadzone są etapami pod nadzorem Zarządu Dróg Miasta Krakowa i z udziałem ekip torowych oraz służb technicznych odpowiedzialnych za instalacje ciepłownicze i kanalizacyjne.

Co warto zapamiętać

  • Prace trwają od 10 maja 2025 i są kontynuowane etapami.
  • Tramwaje zastąpione autobusami od około 25 października, powrót tramwajów planowany na 8 listopada 2025.
  • Ruch samochodowy ma wrócić na przełomie listopada i grudnia 2025.
  • Informacje i szczegółowy harmonogram podaje Zarząd Dróg Miasta Krakowa.

na podstawie: Zarząd Dróg Miasta Krakowa.

Autor: krystian