Kraków wyjaśnia wybór norm i roczników w Strefie Czystego Transportu

3 min czytania
Kraków wyjaśnia wybór norm i roczników w Strefie Czystego Transportu


Kraków wprowadza Strefę Czystego Transportu, by walczyć z zanieczyszczeniem powietrza. Dlaczego wybrano właśnie określone normy emisji i roczniki samochodów? Odpowiedź może zmienić sposób, w jaki patrzymy na codzienne podróże po mieście.

  • Jak Kraków wyznacza granice dla Strefy Czystego Transportu
  • Co oznaczają te zmiany dla kierowców i mieszkańców Krakowa

Jak Kraków wyznacza granice dla Strefy Czystego Transportu

Kraków od lat boryka się z problemem smogu i zanieczyszczonego powietrza, które negatywnie wpływa na zdrowie mieszkańców. W odpowiedzi na ten problem miasto zdecydowało się na wprowadzenie Strefy Czystego Transportu (SCT), której celem jest ograniczenie emisji szkodliwych tlenków azotu (NOx). To właśnie transport drogowy odpowiada za większość tych zanieczyszczeń – aż około 80% w Krakowie.

Decyzja o tym, które pojazdy będą mogły poruszać się po mieście, opiera się na szczegółowych badaniach przeprowadzonych między 2019 a 2021 rokiem. Analizy objęły blisko 100 tysięcy aut i pokazały, że największym źródłem emisji są starsze samochody z silnikami Diesla. Choć stanowią one tylko niewielką część floty miejskiej, generują one znaczną część zanieczyszczeń.

Przykładowo, auta niespełniające normy Euro 5, czyli wyprodukowane przed 2011 rokiem, to jedynie 17% wszystkich pojazdów, ale odpowiadają aż za 40% emisji NOx. Jeszcze bardziej niepokojące są dane dotyczące samochodów starszych niż norma Euro 6 (czyli sprzed 2014 roku) – stanowią one 26% floty i emitują aż 59% całkowitej ilości tlenków azotu.

Co oznaczają te zmiany dla kierowców i mieszkańców Krakowa

Warto podkreślić, że choć starsze samochody benzynowe również emitują zanieczyszczenia, ich udział w problemie jest znacznie mniejszy niż diesli. Auta benzynowe wyprodukowane przed rokiem 2000 stanowią tylko 2% floty i generują tyle samo procent emisji NOx. Starsze modele benzynowe (sprzed 2005 roku) to już 8% pojazdów i jedynie 6% emisji.

Dane pomiarowe jasno pokazują różnicę w emisjach między normami: średnia emisja tlenków azotu przez diesle spełniające Euro 4 i Euro 5 wynosiła aż 0,77 g/km, podczas gdy nowoczesne auta Euro 6d emitują tylko około 0,046 g/km – to niemal siedemnastokrotnie mniej! Podobny trend widoczny jest też wśród samochodów benzynowych.

Miasto stawia więc na eliminację najbardziej szkodliwych pojazdów, co ma przynieść wymierne korzyści zdrowotne. Szacuje się, że do roku 2030 dzięki SCT emisja tlenków azotu spadnie o około 45% względem poziomu z roku 2024. To oznacza mniej chorób układu oddechowego oraz poprawę jakości życia krakowian.

Zmniejszenie stężenia NOx może przekładać się na redukcję liczby ataków astmy czy alergii nawet o kilka epizodów rocznie u przeciętnego mieszkańca miasta. Mniej hospitalizacji związanych z przewlekłą obturacyjną chorobą płuc oraz alergiami oznacza także oszczędności finansowe – zarówno na lekach, jak i wizytach u specjalistów.

Dzięki temu Kraków nie tylko staje się zdrowszym miejscem do życia, ale również pokazuje, że podejmowanie decyzji opartych na rzetelnych danych i trosce o mieszkańców przynosi realne efekty. Wprowadzenie Strefy Czystego Transportu to krok ku nowoczesnemu miastu, które chce oddychać pełną piersią.

Na podstawie: UM Kraków

Autor: krystian