Tunel na ul. Opolskiej w Krakowie już rok ułatwia ruch kierowcom

2 min czytania
Tunel na ul. Opolskiej w Krakowie już rok ułatwia ruch kierowcom

Już od roku kierowcy mogą cieszyć się nowym tunelem na ul. Opolskiej, który znacząco usprawnił ruch w tej części miasta. Inwestycja ta, zrealizowana w ramach projektu Krakowskiego Szybkiego Tramwaju, pozwoliła na oddzielenie ruchu tramwajowego od samochodowego, co przyczyniło się do poprawy płynności komunikacji miejskiej.

  1. Oddanie tunelu do użytku 23 maja 2023 roku.
  2. Znaczące usprawnienie ruchu drogowego i tramwajowego.
  3. Konstrukcja tunelu przystosowana do pojazdów o masie do 50 t.
  4. Wysokie standardy bezpieczeństwa i odporności ogniowej.

Tunel na ul. Opolskiej, otwarty 23 maja 2023 roku, stał się kluczowym elementem infrastruktury drogowej w tej części miasta. Dzięki niemu możliwe było odseparowanie ruchu tramwajowego od samochodowego, co przyczyniło się do znacznego usprawnienia przejazdów komunikacji miejskiej na północ. Warto przypomnieć, że tunel jest częścią linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej.

Konstrukcja tunelu, wykonana z żelbetu, ma długość około 100 metrów, a razem z najazdami po obu stronach osiąga długość około 400 metrów. Tunel został zaprojektowany w układzie dwunawowym, z jedną nawą dla każdego kierunku ruchu. Szerokość konstrukcji wynosi około 23 metrów, a różnica poziomów między Trasą Wolbromską a jezdniami w tunelu to około 7,5 metra. Tunel jest przystosowany do ruchu pojazdów o masie do 50 ton, co czyni go jednym z najważniejszych obiektów inżynierskich w tej części miasta.

Warto również zwrócić uwagę na dane Miejskiego Inżyniera Ruchu, które potwierdzają znaczenie tunelu dla usprawnienia komunikacji w tej części miasta. Przykładowo, 15 maja w godzinach szczytu porannego (7:30-8:30) przez tunel w kierunku ronda Ofiar Katynia przejechało 1637 pojazdów, a w kierunku Nowej Huty 1290. Po południu, w godzinach od 15:30 do 16:30, tunelem przejechało w kierunku zachodnim 1772 pojazdów, a wschodnim 1553. Te liczby pokazują, jak bardzo tunel odciążył ruch drogowy na ul. Opolskiej, umożliwiając sprawniejszy przejazd tramwajów.

Konstrukcja tunelu została zaprojektowana z myślą o bezpieczeństwie użytkowników. Tunel nie zawiera materiałów palnych i posiada klasę REI 240 odporności ogniowej. Każda z komór tunelu stanowi odrębną strefę pożarową, co dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo. Tunel wyposażono w sygnalizację umożliwiającą zamknięcie danej komory w razie potrzeby oraz chodniki ewakuacyjne o szerokości minimum 1,5 metra. Dodatkowo zainstalowano oświetlenie awaryjne, co zapewnia dostęp służbom ratowniczym w sytuacjach kryzysowych.

W niedalekiej przyszłości planowane jest dalsze odciążenie ul. Opolskiej dzięki realizacji drogi ekspresowej S52 na odcinku od węzła Modlica do węzła Mistrzejowice przez GDDKiA. Inwestycje te mają na celu jeszcze większe usprawnienie ruchu w tej części miasta, co z pewnością przyniesie korzyści zarówno kierowcom, jak i użytkownikom komunikacji miejskiej.

Autor: krystian