System CRM - o czym mowa w praktyce?

2 min czytania
System CRM - o czym mowa w praktyce?

System CRM - o czym mowa w praktyce?

Systemy CRM to systemy informatyczne, które w znacznym stopniu wspomagają procesy związane z obsługą klientów zarówno w małych, jak i większych przedsiębiorstwach. Na rynku znajdziemy kilka rodzajów oprogramowania przeznaczonego do tego celu. Różnią się stopniem rozbudowania oraz ceną. Jak działają w praktyce? Wyjaśniamy.

System CRM to skrót od angielskich słów Customer Relationship Management. Tłumacząc to dosłownie otrzymujemy narzędzie zarządzania relacjami z klientami. W domyśle chodzi w tym przypadku o przedsiębiorstwo, które najczęściej zajmuje się sprzedażą produktów lub usług. Firma korzystająca zwłaszcza z systemu CRM online może w łatwy i szybki sposób zarządzać nawet bardzo dużą bazą klientów w sposób wyjątkowo efektywny. Znajdują się tam wszystkie potrzebne informacje, które można otrzymać po zaledwie kilku kliknięciach. Tym samym proces zarządzania informacjami jest wyjątkowo szybki i praktycznie została wykluczona możliwość jakiejkolwiek pomyłki.

Jeśli jednak zadajemy sobie pytanie CRM co to jest od strony mechanizmów, które zachodzą w takiej aplikacji, to można wyobrazić sobie ten system jako katalog informacji. Są tam dane dotyczące kontrahentów, a więc innych firm oraz osób prywatnych. Do każdego rekordu w bazie danych przypisane są szczegółowe informacje dotyczące między innymi imienia i nazwiska, adresu, telefonu, NIP itp.

Poziomy zarządzania w systemie CRM

Jednym z najpopularniejszych systemów CRM jest Salesforce. Na jego przykładzie wyraźnie widać jak bardzo zaawansowane i skomplikowane jest to oprogramowanie. Nic więc dziwnego, że często sięga się po usługi wdrożenia Salesforce, aby ułatwić nowym pracownikom bezproblemowy start z systemem. Warto także zauważyć, że CRM może działać na kilku poziomach do których mogą mieć dostęp tylko określeni pracownicy. Tym samym wszystkie procesy związane z obsługą klienta mogą być prowadzone w sposób efektywny i zwykle po przeprowadzeniu kompleksowego wdrożenia nie ma potrzeby dodatkowego oddelegowywania pracowników do zarządzania systemem od strony informatycznej.

W przypadku CRM Salesforce w Krakowie większość procesów działa na poziomie operacyjnym. Natomiast osoby, które planują długoterminową strategię firmy korzystają z widoku strategicznego. Pozwala to określić potencjalne możliwości dotyczące rozwoju przedsiębiorstwa oraz określić, a następnie zminimalizować ryzyko ewentualnych problemów z klientami oraz kontrahentami. Poziom menagerski zarezerwowany jest dla osób, które wykonują działania kontrolne oraz koordynacyjne.

Autor: Zewnętrzny materiał partnerski

faktykrakowa_kf