Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu montuje na ul. Kurniki słupki na krawędzi chodnika – tym razem nie chodzi tylko o bezpieczeństwo i komfort pieszych, ale też o sprawność komunikacji miejskiej. Źle zaparkowane samochody w Krakowie to nie margines – straż miejska notuje rocznie 63 tys. takich przypadków.

Słupki pomagają chronić pieszych i usprawniają ruch samochodów
Fot. ZIKiT

W czasie porządkowania Strefy Płatnego Parkowania ZIKiT dopasowuje miejsca do parkowania pod kątem zapewnienia pieszym bezpieczeństwa i chodników odpowiedniej szerokości. Stąd liczne nowe słupki oddzielające chodniki od jezdni - to z jednej strony odsunięcie ruchu samochodowego od pieszych, z drugiej sposób na kierowców trzymających się swoich przyzwyczajeń w parkowaniu a niekoniecznie przepisów.

W piątek, 17 listopada montowaliśmy słupki na krawędzi chodnika na ul. Kurniki. W tym przypadku najważniejsze było z kolei zapewnienie kierowcom autobusów miejskich możliwości swobodnego wyjazdu w trasę. Samochody zatrzymujące się jednym kołem na chodniku, w miejscu niedozwolonym, utrudniały lub uniemożliwiały autobusom swobodny wyjazd w trasę. Drogowcy więc montują słupki, aby ułatwić życie setkom pasażerów korzystających codziennie z linii autobusowych, które odjeżdżają z ul. Kurniki.

Niestety parkowanie w miejscach niedozwolonych jest bardzo częstą sytuacją. Kilkudziesięciu strażników miejskich, którzy mają uprawnienia do kontroli ruchu drogowego, każdego roku zajmuje się dziesiątkami tysięcy takich wykroczeń drogowych. W 2016 roku interweniowali 63 tys. razy. Najbardziej drastyczne przypadki, czyli blokowanie przejazdu tramwajów na ulicach Starego Miasta, są znane, ale dziesiątki tysięcy mniej problematycznych wykroczeń nie są nagłaśniane.

Mimo swej rzetelnej pracy strażnicy miejscy nie są w stanie kontrolować każdego skrawka miasta pod kątem zachowań kierowców. Stąd w ZIKiT zapadła decyzja, by na obszarach reorganizacji parkowania zadbać o pieszych ich bezpieczeństwo i komfort, uniemożliwiając parkowanie niezgodne z przepisami za pomocą montażu dodatkowych słupków. Ich duża liczba jest zaskakująca, bo pojawiają się w miejscach, gdzie wcześniej stały samochody – dziś na szerszych chodnikach słupki się wyróżniają.

Zdecydowano, że na terenie Starego Miasta mocowane będą droższe żeliwne słupki, nawiązujące do zabytkowego charakteru dzielnicy. W innych częściach miasta montowane są tańsze słupki rurowe. Za każdym razem pojawiają się tam, gdzie trzeba zapobiec parkowaniu, które może zmniejszać bezpieczeństwo lub wręcz uniemożliwiać przejście pieszych. Doświadczenia ze ścieżek rowerowych, na których rozpoczęto montaż słupków uniemożliwiający wjazd samochodów wskazują, że są one skutecznym rozwiązaniem.