Ewolucja Fiata: Od 500 po modele elektryczne

Wydaje się, że Fiat, czyli jedna z najsłynniejszych włoskich marek samochodowych, przechodzi przyspieszoną ewolucję. Po latach marazmu nie tylko po raz kolejny odświeża kultową 500, ale też śmiało wkracza w erę aut elektrycznych.

Fabbrica Italiana Automobili Torino (Włoska Fabryka Samochodów w Turynie), czyli Fiat, to marka utworzona pod koniec XIX wieku. Odegrała ogromną rolę w rozwoju włoskiego przemysłu, miała też wielki udział w zmotoryzowaniu licznych państw, w tym Polski w latach 70. i 80. ubiegłego wieku. W swojej historii ma wiele kultowych modeli, zwłaszcza słynny 500, który na trwałe zapisał się w historii motoryzacji. W ostatnich kilkunastu latach Fiat popadł jednak w pewną stagnację, jakby zgubił kierunek rozwoju. Jednakże fuzja z Chryslerem (powstanie koncerny Fiat-Chrysler Automobiles), a potem połączenie z koncernem PSA i utworzenie wielkiego konglomeratu Stellantis, dało włoskiej marce nowy impuls. Nowe modele szykują się do szturmu na rynek, zaś w na giełdach, w komisach i ogłoszeniach znaleźć można wiele używanych Fiatów. Osoby zainteresowane kupnem takiego samochodu koniecznie powinny sprawdzić jego historię dzięki numerowi VIN na www.carvertical.com/pl/.

Fiat 500 - wskrzeszenie legendy

Pierwsza generacja Fiata 500 produkowana była w latach 1957-76 i można śmiało powiedzieć, że ten trzydrzwiowy hatchback klasy A (segment aut miejskich) nie tylko zapisał się w historii motoryzacji, zyskując status pojazdu kultowego, ale też wyrobił Fiatowi markę jako producentowi atrakcyjnych cenowo samochodów "dla każdego", zwłaszcza niewielkich. Model 500 konkurował z takimi pojazdami jak Volkswagen Beetle (Garbus) czy Citroen 2CV. Do dziś zalicza się do najlepiej rozpoznawalnych aut włoskiej marki na całym świecie. 

W roku 2007 podjęto generację o wskrzeszeniu 500 - i był to strzał w dziesiątkę. Druga generacja - stylistycznie bardzo mocno nawiązująca do słynnego klasyka, ale oparta oczywiście na nowoczesnych rozwiązaniach technologicznych - stała się (obok należącej do tej samej klasy, lecz pięciodrzwiowej Pandy) bestsellerem w Europie i nie tylko. Co ciekawe, do trzydrzwiowego hatchbacka segmentu A szybko dołączył znacznie większy, pięciodrzwiowy rodzinny Fiat 500L, a wkrótce potem uterenowiony crossover Fiat 500X, technologicznie będący bliźniakiem Jeepa Renegade'a.

Trzecia, obecna generacja Fiata 500 zadebiutowała w 2022 r. i jest już samochodem w pełni elektrycznym.

Droga ku elektryfikacji

Włoski producent wydaje się dobrze przygotowany do wielkiego motoryzacyjnego wyzwania, jakim jest produkcja samochodów elektrycznych. Od dłuższego już czasu stopniowo elektryfikuje swoją gamę. Fiat 500X czy popularne kompaktowe Tipo oraz miejska Panda dostępne są nie tylko z silnikami spalinowymi, ale też w wersji hybrydowej.

Jak wspomniano wyżej, całkowicie zelektryfikowanym modelem jest najnowsza generacja 500, podobnie, jak jej sportowa odmiana sprzedawana pod marką Abarth. Napęd na prąd znajdziemy też w miejskim crossoverze 600 (produkowanym w Tychach), który zadebiutował w ubiegłym roku. Jest to włoski brat Jeepa Avengera (również powstającego w tyskiej fabryce), pod względem technologicznym blisko spokrewniony też m.in. z Oplem Mokką. Wersja elektryczna jest docelową odmianą 600 i ma zdobyć największy udział w rynku, z kolei silnik benzynowy z miękką hybrydą stanowi uzupełnienie gamy.

Szybka elektryfikacja poszczególnych samochodów dowodzi, że Fiat nie ustaje w walce o klienta i odpowiada na najnowsze rynkowe wyzwania, jakie stoją przed motoryzacją.