W 2018 roku przypada 120. rocznica urodzin George'a Gershwina. Z tej okazji Filharmonia Krakowska zaprasza na koncerty symfoniczne w piątek, 9 lutego, o godz. 19.30 i w sobotę, 10 lutego, o godz. 18.00, podczas których wykonane zostaną dwa dzieła jubilata. Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej poprowadzi maestro Jean-Luc Tingaud, w charakterze solistki wystąpi klarnecistka młodego pokolenia Barbara Borowicz.

120. urodziny Gershwina - koncerty w Filharmonii Krakowskiej
Fot. Baptiste Millot / materiały prasowe

Sam nazywał siebie „muzycznym kalejdoskopem Ameryki, w którym mieszają się rasy i narodowości, miesza się blues i wielkomiejskie szaleństwo”. Charyzma Gershwina uczyniła z niego postać na skalę dzisiejszych gwiazd Hollywoodu. Oprócz absolutnego talentu i muzycznej błyskotliwości, miał w sobie tę szczyptę szaleństwa i namiętności do życia, która przyciągała tłumy prawdziwych wielbicieli. Otaczał się pięknymi kobietami, choć spekulowano na temat jego skłonności homoseksualnych, we wspaniałym domu w Los Angeles zgromadził trzy fortepiany, sztuczne światło księżyca, liczne popiersia Mozarta, przenośny grill i kino z organami. Jednak, gdy u szczytu sławy w 1937 roku zdiagnozowano u niego guza mózgu, był to wyrok, przed którym nie udało mu się zbiec.

Pomimo fascynującego życia, pełnego blichtru i ciekawych szczegółów obyczajowych, najistotniejsza jest twórczość, która cieszyła się szacunkiem zarówno słuchaczy, jak i współczesnych Gershwinowi wybitnych kompozytorów – Maurice’a Ravela, Sergieja Rachmaninowa czy Albana Berga. Ojciec dodekafonii, Arnold Schönberg, prywatnie zaś przyjaciel i partner rozgrywek tenisowych Gershwina, o jego harmonii mówił natomiast, że „to coś absolutnie nowego”.

Co zatem z tej nowatorskiej harmonii usłyszymy w Filharmonii Krakowskiej? Rocznicowe koncerty otworzy suita instrumentalna „Porgy and Bess”, napisana przez George’a Gershwina w oparciu o muzykę do opery pod tym samym tytułem. Historia miłości kalekiego żebraka Porgy’ego do pięknej, ale lekkomyślnej Bess, okrzyknięta została arcydziełem operowym i wkrótce zyskała nieśmiertelną sławę. W dalszej części programu usłyszymy złożoną z subtelnych walców suitę „Valses nobles et sentimentales” Ravela, „Preludia taneczne” Witolda Lutosławskiego oraz „Divertimento na klarnet i orkiestrę smyczkową” Tadeusza Paciorkiewicza. Program zamyka klamrą kolejna Gershwinowska kompozycja – przesycona ognistym folklorem Hawany „Uwertura kubańska”.

Piątkowy koncert poprzedzi prelekcja dra Piotra Lityńskiego pt. „Przed koncertem o koncercie”. Wykład odbędzie się w sali złotej o godz. 18.30, wstęp na podstawie biletu na koncert. Na prelekcję tradycyjnie zaprasza Stowarzyszenie Przyjaciół Filharmonii Krakowskiej.