Nowe wiaty i ławki w Krakowie - Pakt dla krakowskich osiedli zmienia przystanki

3 min czytania
Nowe wiaty i ławki w Krakowie - Pakt dla krakowskich osiedli zmienia przystanki

W kilku częściach miasta przystanki przestały być tylko słupkami z rozkładem. W ramach miejskiej inicjatywy pojawiły się zadaszenia i miejsca do siedzenia, które robią widoczną różnicę w codziennym oczekiwaniu na tramwaj czy autobus. Mieszkańcy mówią o konkretnym komforcie, a urzędnicy podkreślają, że to element szerszego programu modernizacji przystanków.

  • Pakt dla krakowskich osiedli - gdzie stanęły nowe wiaty i ławki
  • Kraków - kto finansuje i jak to wpływa na dostępność

Pakt dla krakowskich osiedli - gdzie stanęły nowe wiaty i ławki

Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie realizuje kolejne etapy doposażania przystanków w nowe wiaty i ławki jako część programu wpisanego do Paktu dla krakowskich osiedli. W ramach ostatnich prac zamontowano nowe zadaszenia i ustawiono ławki tam, gdzie wcześniej pasażerowie mieli do dyspozycji jedynie słupek z rozkładem. Montaży były uzgadniane z radami dzielnic i wynikały też z wniosków kierowanych do Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.

Przykładowe przystanki, gdzie pojawiły się wiaty w 2025 r.:

  • Bolesława Śmiałego 01
  • Fort Winnica 01, 02
  • Lindego 01
  • Tymiankowa 02
  • Wadów Glinik 02

Wybrane lokalizacje, w których zamontowano ławki w 2025 r.:

  • Bieżanowska 01, 10
  • Lindego 03
  • Wańkowicza 05
  • Węzeł Wielicki 03
  • Zajezdnia Nowa Huta 04

Kraków - kto finansuje i jak to wpływa na dostępność

Realizacja inwestycji była finansowana przez miasto; łączny koszt dostawy i montażu wiat w 2025 r. wyniósł około 491 tys. zł. Prace związane z poszerzaniem peronów w wybranych miejscach były prowadzone przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa. W ramach dalszych planów przewidziano montaż kolejnych 23 wiat w 2026 r., a liczba ustawionych ławek ma znacząco wzrosnąć — po zamontowaniu 50 sztuk w grudniu, plan zakłada instalację dodatkowych 150 w następnym roku.

Doposażenie stojącej infrastruktury w 200 wolnostojących ławek na lata 2025–2026 szacowane jest na około 370 tys. zł. Według władz miasta działania odpowiadają postulatowi prezydenta Aleksandra Miszalskiego dotyczącym lepszej dostępności transportu publicznego dla osób z ograniczoną mobilnością i seniorów.

Przy okazji większych inwestycji, jak budowa Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Mistrzejowic, montowano też ławki tymczasowe przy przystankach zastępczych — rozwiązanie praktyczne i zauważalne dla użytkowników.

Mieszkańcy mogą liczyć na to, że kolejne etapy programu będą rozłożone w czasie i konsultowane z radami dzielnic, co ma zwiększyć trafność lokalizacji nowych elementów infrastruktury.

Perspektywa mieszkańca Nowe wiaty i ławki oznaczają krótsze stanie w deszczu i więcej miejsc do odpoczynku dla ludzi starszych, rodziców z dziećmi czy osób z bagażem. Dla pasażerów ważne jest, że decyzje nie zapadają tylko centralnie - lokalne rady dzielnic i wnioski od użytkowników miały realny wpływ na wybór miejsc. Jeśli ktoś zauważy przystanek, który wymaga doposażenia, warto zgłosić to do Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie lub przez radę dzielnicy — to kanały, które najczęściej przynoszą skuteczne efekty. Dzięki planowanym kolejnym montażom wiat i ławek w najbliższych latach komfort korzystania z komunikacji miejskiej w Krakowie powinien systematycznie rosnąć.

na podstawie: UM Kraków.

Autor: krystian