Nowa droga rowerowa przy ul. Jana Brożka łączy odcinki i poprawia bezpieczeństwo

W Krakowie otwarto fragment nowej trasy rowerowej, który ma za zadanie ulepszyć codzienne dojazdy w rejonie Podgórza. Kilkaset metrów świeżego asfaltu i nowe elementy małej infrastruktury zmieniają krajobraz chodników i przystanków. W otwarciu uczestniczył przedstawiciel miasta, a prace sfinansowano częściowo ze środków unijnych. To raczej łącznik niż wielka inwestycja, ale taki właśnie łącznik często rozwiązuje najczęstsze problemy w ruchu lokalnym.
- Fragment przy ul. Jana Brożka łączy istniejące trasy i poprawia dojścia
- Jak ta inwestycja wpisuje się w sieć rowerową Krakowa
Fragment przy ul. Jana Brożka łączy istniejące trasy i poprawia dojścia
Inwestycja zrealizowana przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa obejmuje około 393 m nowej infrastruktury rowerowej i pieszego ciągu wraz z chodnikiem w Dzielnicy XIII Podgórze. Odcinek łączy się z istniejącą ścieżką wzdłuż ul. Wadowickiej i uzupełnia ciąg pieszo-rowerowy biegnący po ul. Brożka. Łączny koszt projektu wyniósł około 2,3 mln zł, z czego dotacja z Funduszy Europejskich to 1 069 758,42 zł.
“Oddanie do użytku fragmentu drogi rowerowej przy ul. Brożka to kolejny krok w stronę miasta bardziej dostępnego dla wszystkich”
— Stanisław Mazur
Słowa zastępcy prezydenta opisują intencję inwestycji: poprawę komfortu i bezpieczeństwa jazdy oraz skomunikowanie istniejących fragmentów trasy. W praktyce wykonawca oprócz ścieżki ułożył dojście do przychodni ZUM MPK, przebudował schody i pochylnie z nowymi poręczami, zmodernizował dwie wiaty przystankowe, a także przebudował kolidujące sieci i zbudował kanał technologiczny. Pojawiło się nowe oświetlenie i nasadzenia zieleni, a system odwodnienia skierowano do kanalizacji deszczowej lub na sąsiadujące tereny zielone.
Jak ta inwestycja wpisuje się w sieć rowerową Krakowa
Projekt jest współfinansowany w ramach Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027 (FEM 2021-2027) - Działanie 3.1 Transport miejski - ZIT - Typ projektu A. Miasto podkreśla, że celem prac jest zmiana nawyków transportowych i ograniczenie emisji z transportu indywidualnego przez tworzenie bezpiecznych, bezkolizyjnych połączeń.
Dla mieszkańców oznacza to przede wszystkim wygodniejsze skomunikowanie z pobliskimi przystankami i placówkami, mniejsze tarcia między pieszymi a rowerzystami oraz bezpieczniejsze zejścia do punktów użyteczności publicznej, jak przychodnia ZUM MPK. Choć odcinek ma tylko 393 m, działa jak ważny spoiwowy fragment - skraca przejścia, ułatwia dojazdy rowerem do istniejącej trasy przy ul. Wadowickiej i może zachęcić do krótkich podróży na dwóch kółkach zamiast samochodem.
Prace i ich finansowanie realizowane były przez miejskie służby i przy wsparciu UE, co pokazuje jak mniejsze, dobrze zaprojektowane łączenia potrafią realnie wpłynąć na komfort i bezpieczeństwo w przestrzeni osiedlowej.
na podstawie: Urząd Miasta w Krakowie.
Autor: krystian

