Górka Narodowa przyciąga tłumy - tramwaje wożą setki tysięcy pasażerów miesięcznie

W Krakowie linia tramwajowa na Górkę Narodową stała się ważnym kręgosłupem komunikacji miejskiej - rano i po południu w wagonach jest tłoczno, a na przystankach tworzą się kolejki. Liczby pokazują, że to nie tylko sezonowy ruch, lecz regularne zapotrzebowanie na połączenie z P+R. Dla wielu mieszkańców to wygodna alternatywa dla samochodu, a dla miasta dowód, że inwestycja w tramwaj się zwraca.
- W Krakowie ruch tramwajowy rośnie - jak wyglądają statystyki i tabor
- Górka Narodowa - które przystanki są najbardziej oblegane i jak działa P+R
W Krakowie ruch tramwajowy rośnie - jak wyglądają statystyki i tabor
Linia obsługująca odcinek Krowodrza Górka P+R – Górka Narodowa P+R notuje miesięcznie około 750 000 pasażerów. W tym samym czasie tramwaje pokonują łącznie około 63 000 km na odcinku rozkładowym. Miesięczna liczba kursów to w przybliżeniu 15 000 przejazdów - co daje średnio około 500 kursów dziennie przy przyjęciu miesiąca jako 30 dni.
Do obsługi trasy kierowane są trzy linie: 18, 50 oraz zastępcza 75. W dni powszednie kursuje około 51 składów, a w weekendy około 20. Na liniach regularnych dominują wagony typu Stadler Tango znane jako „Lajkoniki”, zdarzają się też Bombardier NGT8 i składy Pesa - popularne „Krakowiaki”. Linia zastępcza korzysta z wagonów EU8N oraz układów E1+C3.
Górka Narodowa - które przystanki są najbardziej oblegane i jak działa P+R
Największe natężenie ruchu odnotowano na przystankach „Papierni Prądnickich” i „Pachońskiego P+R” - każdy z nich obsługuje około 6 000 pasażerów w dni powszednie. Kolejne pod względem frekwencji to „Górka Narodowa P+R” i „Siewna Wiadukt” - po około 4 000 pasażerów. To pokazuje, gdzie tworzy się największy przepływ i na których przystankach warto planować więcej czasu na wejście lub przesiadkę.
Linia tramwajowa do Górki Narodowej została oficjalnie otwarta 2 września 2023 r., a dworzec przesiadkowy Górka Narodowa P+R uruchomiono 8 stycznia 2024 r.. Przy dworcu działa parking P+R o pojemności 465 miejsc, co ułatwia podróżującym zostawienie auta na obrzeżach i kontynuowanie trasy tramwajem.
Mieszkańcy korzystający z tej trasy powinni pamiętać, że największe natężenie występuje w godzinach szczytu na wymienionych przystankach. Jeśli zależy komuś na miejscu parkingowym, warto przyjechać poza godzinami największego ruchu lub planować podróż z marginesem czasu. Dla osób dojeżdżających codziennie korzystanie z P+R oraz wybór linii i przystanku poza „papierniami” może skrócić czas przejazdu i zmniejszyć stres związany z tłokiem.
na podstawie: Urząd Miasta Krakowa.
Autor: krystian

