MPK konsultuje projekt dostępności nowych dwukierunkowych tramwajów

2 min czytania
MPK konsultuje projekt dostępności nowych dwukierunkowych tramwajów

W siedzibie przewoźnika rozmowy były proste, rzeczowe i skupione na doświadczeniu pasażera - od osób na wózkach po osoby niewidome. W Krakowie dyskusja dotyczyła pierwszych nowych, dwukierunkowych tramwajów, które trafią do taboru. Uczestnicy testowali rozwiązania i wskazywali, co poprawić, by podróż była bezpieczna i wygodna dla wszystkich.

  • Spotkanie z „Zespołem Doradczo-Konsultacyjnym” w siedzibie MPK
  • Jakie elementy wnętrza tramwaju były w centrum uwagi Krakowa
  • Co z tego będą mieli pasażerowie i co dalej

Spotkanie z „Zespołem Doradczo-Konsultacyjnym” w siedzibie MPK

Do konsultacji MPK zaprosiło członków “Zespołu Doradczo-Konsultacyjnego ds. Dostępności Architektonicznej Przestrzeni Publicznej oraz Obiektów Budowlanych dla Osób ze Szczególnymi Potrzebami”. Spotkanie odbyło się w siedzibie MPK przy ul. J. Brożka 3. W dyskusji uczestniczyli przedstawiciele środowisk osób poruszających się na wózkach, osoby niewidome oraz reprezentanci osób z wadą słuchu. Ze strony miasta obecni byli pełnomocnik prezydenta ds. osób z niepełnosprawnościami Bogdan Dąsal i koordynatorka ds. dostępności Magdalena Mardyła. Prezentację rozwiązań przygotował i oprowadził po propozycjach zespół MPK wraz z dyrektorem ds. technicznych Kazimierzem Fudalą.

Jakie elementy wnętrza tramwaju były w centrum uwagi Krakowa

Konsultacje dotyczyły wyposażenia i rozwiązań, które mają ułatwić korzystanie z nowych wagonów - to pierwsze zakupione przez MPK dwukierunkowe tramwaje. Omawiano m.in.:

  • rozmieszczenie i dostępność przycisków obsługi oraz interkomów,
  • organizację miejsc siedzących dla osób z ograniczoną mobilnością i oznakowanie tych miejsc,
  • wygląd i lokalizację piktogramów oraz czytelność tablic informacyjnych,
  • przestrzeń przeznaczoną dla wózków inwalidzkich i systemy najazdowe,
  • kształt i usytuowanie poręczy oraz oznakowanie krawędzi i pochyleń wewnątrz wagonu,
  • działanie systemu zapowiedzi głosowych i wyświetlaczy z informacją o trasie.

Uczestnicy testowali proponowane rozwiązania, zgłaszali uwagi i wskazywali praktyczne korekty, które poprawiłyby komfort i bezpieczeństwo wsiadania, postoju i wysiadania.

Co z tego będą mieli pasażerowie i co dalej

Zmiany zaproponowane podczas spotkania mają bezpośredni wpływ na codzienne korzystanie z tramwajów - lepsze oznakowania i ergonomia poręczy ułatwią orientację osobom słabowidzącym, poprawione miejsca i platformy najazdowe skrócą czas i ryzyko przy wsiadaniu osób na wózkach, a działające zapowiedzi głosowe zwiększą komfort wszystkich podróżnych. MPK zapowiada kontynuację konsultacji na kolejnych etapach realizacji tej inwestycji oraz przy przyszłych zamówieniach tramwajów i autobusów, aby przyszłe pojazdy od początku powstawały z myślą o dostępności.

Dla mieszkańców oznacza to, że decyzje o detalach konstrukcyjnych nie zapadają wyłącznie w biurach projektowych - są weryfikowane z udziałem tych, którzy z pojazdów korzystają na co dzień. To podejście powinno przełożyć się na bardziej przyjazny tabor już od momentu wejścia nowych tramwajów do ruchu.

na podstawie: UM Kraków.

Autor: krystian