MPK konsultuje projekt dostępności nowych dwukierunkowych tramwajów

W siedzibie przewoźnika rozmowy były proste, rzeczowe i skupione na doświadczeniu pasażera - od osób na wózkach po osoby niewidome. W Krakowie dyskusja dotyczyła pierwszych nowych, dwukierunkowych tramwajów, które trafią do taboru. Uczestnicy testowali rozwiązania i wskazywali, co poprawić, by podróż była bezpieczna i wygodna dla wszystkich.
- Spotkanie z „Zespołem Doradczo-Konsultacyjnym” w siedzibie MPK
- Jakie elementy wnętrza tramwaju były w centrum uwagi Krakowa
- Co z tego będą mieli pasażerowie i co dalej
Spotkanie z „Zespołem Doradczo-Konsultacyjnym” w siedzibie MPK
Do konsultacji MPK zaprosiło członków “Zespołu Doradczo-Konsultacyjnego ds. Dostępności Architektonicznej Przestrzeni Publicznej oraz Obiektów Budowlanych dla Osób ze Szczególnymi Potrzebami”. Spotkanie odbyło się w siedzibie MPK przy ul. J. Brożka 3. W dyskusji uczestniczyli przedstawiciele środowisk osób poruszających się na wózkach, osoby niewidome oraz reprezentanci osób z wadą słuchu. Ze strony miasta obecni byli pełnomocnik prezydenta ds. osób z niepełnosprawnościami Bogdan Dąsal i koordynatorka ds. dostępności Magdalena Mardyła. Prezentację rozwiązań przygotował i oprowadził po propozycjach zespół MPK wraz z dyrektorem ds. technicznych Kazimierzem Fudalą.
Jakie elementy wnętrza tramwaju były w centrum uwagi Krakowa
Konsultacje dotyczyły wyposażenia i rozwiązań, które mają ułatwić korzystanie z nowych wagonów - to pierwsze zakupione przez MPK dwukierunkowe tramwaje. Omawiano m.in.:
- rozmieszczenie i dostępność przycisków obsługi oraz interkomów,
- organizację miejsc siedzących dla osób z ograniczoną mobilnością i oznakowanie tych miejsc,
- wygląd i lokalizację piktogramów oraz czytelność tablic informacyjnych,
- przestrzeń przeznaczoną dla wózków inwalidzkich i systemy najazdowe,
- kształt i usytuowanie poręczy oraz oznakowanie krawędzi i pochyleń wewnątrz wagonu,
- działanie systemu zapowiedzi głosowych i wyświetlaczy z informacją o trasie.
Uczestnicy testowali proponowane rozwiązania, zgłaszali uwagi i wskazywali praktyczne korekty, które poprawiłyby komfort i bezpieczeństwo wsiadania, postoju i wysiadania.
Co z tego będą mieli pasażerowie i co dalej
Zmiany zaproponowane podczas spotkania mają bezpośredni wpływ na codzienne korzystanie z tramwajów - lepsze oznakowania i ergonomia poręczy ułatwią orientację osobom słabowidzącym, poprawione miejsca i platformy najazdowe skrócą czas i ryzyko przy wsiadaniu osób na wózkach, a działające zapowiedzi głosowe zwiększą komfort wszystkich podróżnych. MPK zapowiada kontynuację konsultacji na kolejnych etapach realizacji tej inwestycji oraz przy przyszłych zamówieniach tramwajów i autobusów, aby przyszłe pojazdy od początku powstawały z myślą o dostępności.
Dla mieszkańców oznacza to, że decyzje o detalach konstrukcyjnych nie zapadają wyłącznie w biurach projektowych - są weryfikowane z udziałem tych, którzy z pojazdów korzystają na co dzień. To podejście powinno przełożyć się na bardziej przyjazny tabor już od momentu wejścia nowych tramwajów do ruchu.
na podstawie: UM Kraków.
Autor: krystian

