Rekordowy rok dla dróg powiatowych - 52 nakładki i ponad 30 km zmodernizowanej nawierzchni

Zarząd Dróg Powiatu Krakowskiego zamknął w tym roku cztery tury nakładek asfaltowych, które zmieniły fragmenty ruchliwych tras w powiecie. Prace objęły zarówno krótsze odcinki wymagające szybkiej naprawy, jak i dłuższe fragmenty nawierzchni, a efekty są widoczne w kilku gminach. Dla kierowców i rowerzystów to przede wszystkim mniej dziur i bardziej komfortowa jazda, dla samorządów – sposób na szybkie zwiększenie zasięgu remontów.
- Zarząd Dróg Powiatu Krakowskiego rozlicza cztery tury nakładek
- Co to oznacza dla mieszkańców powiatu krakowskiego i co dalej
Zarząd Dróg Powiatu Krakowskiego rozlicza cztery tury nakładek
W czterech turach prac wykonano 52 zadania za łączną kwotę 17 169 052,84 zł. Na realizację inwestycji powiat przeznaczył 14 485 889,46 zł, a gminy dołożyły 2 683 163,38 zł przy zwiększonym zakresie rzeczowym niektórych zadań. Łącznie odnowiono 30 557 metrów nawierzchni bitumicznej na ciągach przebiegających przez 14 gmin.
Prace koncentrowały się na odcinkach najbardziej zdegradowanych – to był główny warunek wyboru zadań. Nakładki asfaltowe zastosowano jako szybsze i tańsze rozwiązanie niż pełna przebudowa, z myślą o wydłużeniu żywotności jezdni i poprawie bezpieczeństwa ruchu. Jak podkreśla przedstawiciel Zarządu:
“Nakładki asfaltowe to efektywna metoda poprawy stanu dróg - szybsza, tańsza i mniej inwazyjna niż pełna modernizacja. Dzięki nim możemy w krótkim czasie zrealizować znaczną liczbę inwestycji”
— Grzegorz Stokłosa, Członek Zarządu Powiatu Krakowskiego
W rozmowie zwrócono też uwagę na czynniki sprzyjające realizacji większej liczby zadań - korzystna koniunktura rynkowa i oszczędności przetargowe umożliwiły zwiększenie zakresu remontów.
“Nakładka na całość jezdni jest bardziej efektywna kosztowo, trwała - zabezpiecza nawierzchnię na kilkanaście lat użytkowania”
— Grzegorz Stokłosa, Członek Zarządu Powiatu Krakowskiego
Co to oznacza dla mieszkańców powiatu krakowskiego i co dalej
W praktyce efekt jest prosty: krótsze przestoje i mniej koniecznych doraźnych napraw, a jednocześnie lepsza jakość podróży na odnowionych odcinkach. Współfinansowanie przez gminy pozwoliło objąć pracami dodatkowe fragmenty dróg, które przy okazji większych remontów zostały włączone do zakresu inwestycji.
“Współpraca pomiędzy powiatem, a gminami układa się dobrze”
— Grzegorz Stokłosa, Członek Zarządu Powiatu Krakowskiego
Zarząd zapowiada kontynuację programu nakładek w kolejnych latach i już planuje kolejne odcinki na 2026 rok. Ambicją władz jest utrzymanie tempa prac na poziomie nie niższym niż w bieżącym roku oraz dążenie do remontowania około 45-50 km dróg rocznie – to rozpięcie daje wyobrażenie skali potrzeb i zamierzeń.
Dla mieszkańca oznacza to realną poprawę warunków codziennego dojazdu, mniejsze zużycie samochodów i prawdopodobnie mniej zgłoszeń dotyczących złego stanu nawierzchni. Jednocześnie warto pamiętać, że nakładka to rozwiązanie szybkie i trwałe przez “kilkanaście lat”, ale nie zawsze zastępuje konieczność przyszłej pełnej przebudowy. Finansowanie mieszane z gminami pozwala elastycznie rozszerzać zakres prac – to mechanizm, który w tym roku przyniósł większy efekt niż izolowane, cząstkowe naprawy.
na podstawie: Starostwo Powiatowe w Krakowie.
Autor: krystian


