Tramwaje wracają na Most Grunwaldzki przed Wszystkimi Świętymi

W Krakowie końcówka października przynosi ulgę pasażerom – torowisko na moście Grunwaldzkim zostanie ponownie otwarte dla tramwajów. Zarząd Dróg Miasta Krakowa i wykonawca przyspieszyli prace po niespodziewanej usterce pod torami, dzięki czemu kursy wznowione zostaną w przeddzień Wszystkich Świętych.
- Tramwajowy ruch na moście i historia remontu
- Jak zmienią się trasy i linie w Krakowie
- Co jeszcze jest do zrobienia na moście i dlaczego pasażerowie powinni o tym wiedzieć
Tramwajowy ruch na moście i historia remontu
Remont konstrukcji mostu trwa od 10 maja i — jak informuje Zarząd Dróg Miasta Krakowa — przebiega zgodnie z planem. Problemy pojawiły się w trakcie prac przy ul. Dietla, gdzie odkryto uszkodzony żelbetowy strop kanału ciepłowniczego pod torowiskiem między mostem Grunwaldzkim a ul. św. Stanisława. Z uwagi na jego zły stan wymagana była wymiana, którą wykonało Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej SA w Krakowie.
Dzięki zintensyfikowanym pracom i współpracy ZDMK z wykonawcą udało się przesunąć powrót tramwajów z listopada do 31 października, co ułatwi dojazd na cmentarze mieszkańcom południowych części miasta w okresie Wszystkich Świętych. Jednocześnie prace na moście będą jeszcze trwały — na jezdniach układane są warstwy wiążące asfaltu, a samochody mają wrócić do końca listopada.
Jak zmienią się trasy i linie w Krakowie
Od 31 października wchodzą w życie szerokie korekty sieci tramwajowej i autobusowej. Poniżej najważniejsze zmiany, przekazane przez ZDMK:
Tramwaje:
- Linie zawieszone pozostają: 2, 6, 16, 17, 19, 44, 49.
- Linie kursujące po trasach czasowo zmienionych: 8, 9, 10, 13, 14, 20, 22.
- Linia 18 będzie kursować po trasie: „Czerwone Maki P+R” – ul. Grota-Roweckiego – ul. Kapelanka – ul. Monte Cassino – ul. Dietla – ul. św. Gertrudy – ul. Westerplatte – ul. Basztowa – ul. Długa – … – „Górka Narodowa P+R”. Od 3 listopada przywrócone zostanie kursowanie co 7,5 min w dni powszednie.
- Linia 52 wraca na stałą trasę.
- Linia 62 wraca na stałą trasę od nocy z 31 października na 1 listopada.
- Linie 75 i 76 kursują bez zmian.
- Uruchomiona zostanie tymczasowa linia 77 na trasie: „Czerwone Maki P+R” – ul. Grota-Roweckiego – ul. Kapelanka – ul. Monte Cassino – ul. Dietla – ul. Grzegórzecka – al. Powstania Warszawskiego – tunel pod dworcem głównym – „Dworzec Towarowy”. Częstotliwość: co 15 min w dni powszednie, co 20 min w soboty i święta.
Autobusy:
- Linie 124 i 424 zostaną przywrócone do kursowania przez pas autobusowo-tramwajowy na ul. Monte Cassino i będą obsługiwać przystanek „Rondo Grunwaldzkie” 02 w kierunku przystanków „TAURON Arena Kraków Wieczysta” i „Ugorek”; jednocześnie obowiązywać będzie nadal zmiana związana z przebudową ul. Straszewskiego i Piłsudskiego.
- Linia 184 zostanie przywrócona na stałą trasę, z dodatkowymi zmianami w okresie od 31 października do 2 listopada.
- Linie 194 i 494 wracają na pas na ul. Monte Cassino i obsługują przystanki „Rondo Grunwaldzkie” 01/02 oraz „Szwedzka” 01.
- Linia 300 wraca na pas na ul. Monte Cassino i obsłuży przystanek „Rondo Grunwaldzkie” 02 w kierunku pętli „Kraków Airport”; nadal obowiązywać będzie skierowanie przez ul. Królowej Jadwigi.
- Linia 722 zostanie zawieszona.
- Linia 784 zostanie zlikwidowana.
Autobusy nocne (od nocy z 31 października na 1 listopada):
- Linia 608 wraca na stałą trasę w rejonie mostu Grunwaldzkiego: „Os. Na Stoku” – … – rondo Grunwaldzkie – ul. Konopnickiej – ul. Wadowicka – ul. Zakopiańska – Trasa Łagiewnicka – ul. Kobierzyńska – … – „Os. Pod Fortem”. Zmiany trasy pozostaną na odcinkach związanych z Wzgórzami Krzesławickimi i rondem Młyńskim.
- Linia 610 będzie kursować po zmienionej trasie: „Prądnik Czerwony P+R” – … – al. 29 Listopada – ul. Warszawska (powrót: ul. Pawia) – ul. Westerplatte – ul. Starowiślna (powrót: ul. Wielopole) – ul. Dietla – ul. Krakowska – ul. Kalwaryjska – ul. Kamieńskiego – … – „Borek Fałęcki”. Kursy na odcinku „Prądnik Czerwony” – „Sidzina” pozostają zawieszone; zamiast nich będą wykonywane kursy do Borku Fałęckiego. Na zmienionym odcinku obsługiwane będą przystanki: „Plac Wolnica” 01/02, „Korona” 01/03, „Smolki” 01/02, „Rondo Matecznego” 04.
- Linia 612 utrzyma trasę czasowo zmienioną w rejonie ronda Grunwaldzkiego jako stałą.
- Linia 662 będzie kursować trasą: „Plac Centralny im. R. Reagana” – … – przystanek „Poczta Główna” – ul. Franciszkańska – ul. Zwierzyniecka – ul. Konopnickiej – ul. Monte Cassino – … – „Czerwone Maki P+R”. Kolejność obsługi przystanków na zmienionym odcinku została określona przez ZDMK.
Funkcjonowanie przystanków:
- Nadal nieczynne pozostają przystanki tramwajowe: „Brożka” 02 oraz „TAURON Arena Kraków Wieczysta” 01 i 02.
- Tymczasowe przystanki „Orzeszkowej” 71 i 72 zostaną zlikwidowane.
- Rozkłady jazdy zostaną zaktualizowane przez organizatora komunikacji.
Co jeszcze jest do zrobienia na moście i dlaczego pasażerowie powinni o tym wiedzieć
Powrót tramwajów to ważny etap, ale nie koniec robót. Na górze mostu trwają prace asfaltowe, a ostatnim etapem będzie remont chodnika po stronie Wawelu. Obecnie piesi i rowerzyści korzystają z odcinka z nieodnawianą nawierzchnią – po zakończeniu robót ruch pieszy zostanie przeniesiony na wyremontowaną stronę od Skałki. Samochody mają wrócić na przeprawę pod koniec listopada, jednak termin ten zależy od postępów przy układaniu warstw asfaltu i odbiorach technicznych.
Informacje o zmianach w komunikacji przekazują Zarząd Dróg Miasta Krakowa i przewoźnicy; pasażerom zalecane jest śledzenie aktualnych rozkładów oraz komunikatów dotyczących przystanków i tras.
na podstawie: UM Kraków.
Autor: krystian

