Krakowscy urzędnicy na budowie metra w Warszawie. Przyglądali się metodom ograniczającym utrudnienia

2 min czytania
Krakowscy urzędnicy na budowie metra w Warszawie. Przyglądali się metodom ograniczającym utrudnienia

Delegacja z Krakowa przyjechała do stolicy, by zobaczyć na żywo, jak buduje się linię metra z myślą o mieszkańcach i miejskim ruchu. Wizyta miała charakter roboczy — to praktyczne oględziny placów budowy, technologii i organizacji pracy. Gości zaprosiła spółka Metro Warszawskie; w delegacji byli przedstawiciele Urzędu Miasta Krakowa oraz eksperci pracujący nad koncepcją krakowskiego metra.

  • Czego Kraków chce się nauczyć na budowie metra
  • Budowa i rola stacji techniczno-postojowej Karolin

Czego Kraków chce się nauczyć na budowie metra

Przedstawiciele miasta, wśród nich prezydent Aleksander Miszalski i jego zastępca Stanisław Mazur, odwiedzili trzy krańcowe stacje drugiej linii metra w Warszawie, żeby zebrać doświadczenia przydatne przy planowaniu własnej sieci. Spotkanie zorganizowała spółka Metro Warszawskie, a uczestniczyli w nim także pracownicy Urzędu Miasta Krakowa oraz współpracujący eksperci. Głównym celem było zrozumienie rozwiązań, które pozwalają prowadzić prace pod ziemią przy minimalnych niedogodnościach dla okolicznych mieszkańców.

W programie wizyty znalazły się prezentacje nowoczesnych technologii drążenia tuneli oraz dyskusje o zabezpieczaniu budynków, ograniczaniu hałasu i drgań, logistyce wywozu urobku i organizacji placów budowy w zwartej zabudowie miejskiej. Delegacja przyglądała się też praktycznym sposobom prowadzenia robót, które redukują ingerencję w powierzchnię miasta i ruch drogowy.

Budowa i rola stacji techniczno-postojowej Karolin

Częścią wizyty była inspekcja stacji techniczno-postojowej Karolin, czyli zajezdni dla drugiej linii metra. To obiekt, w którym nocować, serwisować i czyścić będą pociągi — na terenie inwestycji powstają kilometry torów, hale naprawcze oraz zaplecze techniczne i strażackie. Zajezdnia została zaprojektowana z myślą o obsłudze nawet 40 składów.

Przy okazji pokazano metody minimalizujące wpływ robót na otoczenie, w tym technologię drążenia tarczami TBM, która pozwala prowadzić większość prac pod ziemią. Organizatorzy i gospodarze placu pracy dzielili się rozwiązaniami logistycznymi dotyczącymi urobku oraz ustawienia zaplecza tak, by prace mogły przebiegać sprawnie w gęstej tkance miejskiej.

Wizytę można uznać za element wymiany doświadczeń między miastami — Kraków przygląda się praktykom stosowanym w Warszawie, żeby przyszłe inwestycje metra przebiegały możliwie sprawnie i z jak najmniejszym wpływem na codzienne życie mieszkańców.

na podstawie: Urząd Miasta w Krakowie.

Autor: krystian