Zmiany na budowie tramwaju do Mistrzejowic - objazdy, chodniki i wyłączona sygnalizacja

Budowa KST IV ponownie wprowadza korekty w organizacji ruchu w północno-wschodniej części miasta. W Krakowie ekipy rozkładają tymczasowe jezdnie, przesuwają ciągi pieszo-rowerowe i wyłączają sygnalizację tam, gdzie zaczyna się nowy front robót. Dla kierowców i pieszych oznacza to kolejne objazdy i zmiany w dostępie do osiedli oraz placówek medycznych.
- Tramwaj do Mistrzejowic - najnowsze decyzje i harmonogramy prac
- Jak to odczują kierowcy i piesi w Krakowie
Tramwaj do Mistrzejowic - najnowsze decyzje i harmonogramy prac
Budowa linii do Mistrzejowic to nie tylko torowiska nad ziemią. Jak podkreśla Zarząd Dróg Miasta Krakowa, inwestycja wymaga przebudowy sieci podziemnych — w tym ok. 270 km sieci teletechnicznych — oraz miejscami przesunięcia całej szerokości pasa drogowego między budynkami. W rezultacie w ostatnich tygodniach pojawiło się kilka istotnych zmian:
- Od 14 października 2025 r. na ul. Strzelców w rejonie ronda Barei wprowadzono tymczasową jezdnię (bypass). Przy wjeździe na osiedla sygnalizacja przy ul. Strzelców 6A została czasowo wyłączona.
- Na fragmencie ciągu pieszo-rowerowego przy ul. Strzelców, przy sklepie nr 4 (Lewiatan), od końca pierwszego tygodnia października obowiązuje wygrodzenie; rowerzyści muszą korzystać z chodnika lub ścieżki po drugiej stronie jezdni.
- Z powodu układania warstw bitumicznych wjazd do placówki LuxMed od strony ul. Lublańskiej był zamknięty w dniach 3–4 października 2025 r..
- Na ul. Mogilskiej, przy skrzyżowaniu z ul. Lema, od poranka 15 października 2025 r. zmieni się organizacja ruchu: po północnej stronie otwarty zostanie chodnik z kostki i przyszła droga dla rowerów z nawierzchnią z kruszywa, ale do zakończenia wszystkich robót będzie to ciąg pieszo-rowerowy. Zakończenie prac po stronie południowej planowane jest na połowę listopada 2025 r. (z możliwością wcześniejszego zakończenia w zależności od pogody i kolizji podziemnych).
- Ruch okrężny na rondzie Barei został przywrócony od soboty 4 października 2025 r., przy czym odchodzące ulicy funkcjonują dwukierunkowo, a na ul. Lublańskiej ruch odbywa się po nowej jezdni.
Dodatkowo wykonawcy informowali w komunikatach o zamknięciach chodników, przesunięciach geometrii skrzyżowań i krótkoterminowych pracach nocnych związanych z instalacjami wodociągowymi czy ciepłociągowymi. W materiałach inwestora pojawiają się także informacje o poprzednich terminach przywrócenia ruchu tramwajowego — wcześniej planowano start ruchu tramwajowego na 1 września 2025 r. — jednak realizacja kolejnych etapów zależy od testów i wyniku prób technicznych.
Źródłem informacji są komunikaty Zarządu Dróg Miasta Krakowa, Zarządu Transportu Publicznego oraz wykonawcy oznaczanego w dokumentacji jako Partner Prywatny.
Jak to odczują kierowcy i piesi w Krakowie
Na ulicach pojawiają się krótkie, ale dynamiczne zmiany, które trzeba obserwować na bieżąco. Dla mieszkańców osiedli i osób dojeżdżających do pracy oznacza to:
- zmienione dojazdy i objazdy przy rondzie Barei, ul. Strzelców, ul. Lublańskiej i ul. Mogilskiej — kierowcy powinni spodziewać się czasowych zwężeń i ruchu dwukierunkowego na odcinkach, które wcześniej były jednokierunkowe;
- przesunięcia lub zamknięcia chodników (m.in. fragmenty przy ul. Meissnera, ul. Bohomolca, ul. Młyńskiej) oraz tymczasowe ciągi pieszo-rowerowe — piesi powinni korzystać z wyznaczonych obejść i zwracać uwagę na oznakowanie;
- krótkie wyłączenia wjazdów do obiektów (przykład: LuxMed) i ograniczenia na parkingach przy ulicach takich jak Bohomolca czy Meissnera w terminach wskazanych przez wykonawcę;
- możliwe prace nocne i roboty bitumiczne powodujące tymczasowe utrudnienia w godzinach wieczornych i porannych.
Ruch i komunikacja miejska są na bieżąco koordynowane z przedstawicielami Zarządu Transportu Publicznego — pasażerowie powinni śledzić komunikaty ZTP przed planowaną podróżą. Przy tak dużej skali robót, gdzie miejscami przebudowywany jest cały pas między budynkami, mapa utrudnień może się zmieniać z dnia na dzień — uprzedzają urzędnicy i wykonawcy.
Jeżeli planujesz przejazd przez rejon budowy, warto sprawdzić aktualne komunikaty miejskie oraz oznakowanie na miejscu i nastawić się na krótsze objazdy lub zmianę trasy.
na podstawie: Zarząd Dróg Miasta Krakowa.
Autor: krystian