Rusza obwodnica Zatora - 2,1 km trasy wyprowadzi tranzyt z centrum

3 min czytania
Rusza obwodnica Zatora - 2,1 km trasy wyprowadzi tranzyt z centrum

Rozpoczęła się budowa południowo-zachodniej obwodnicy Zatora. Ponad 2 km nowej drogi ma odciążyć zatkane ulice, w tym DK28, a inwestycja będzie pilotażem metodyki BIM w polskich drogach krajowych.

  • Zatora odciągnij ruch z rynku i udrożnij DK28
  • Wprowadź BIM na plac budowy i ogranicz papierologię
  • Zaprojektuj przestrzeń bezpieczną dla ludzi i przyrody

Zatora odciągnij ruch z rynku i udrożnij DK28

Prace startują przy ul. Grabskiego w Zatorze. Nowa jednojezdniowa droga klasy GP o długości 2,1 km połączy skrzyżowanie DK44 i DW781 (ul. 1-go Maja) z rejonem stacji paliw przy DK28 (ul. Wadowicka). Dzięki temu dotychczasowy początek DK28, który biegł przez ul. Oświęcimską, Krakowską, Kościuszki, Rynek i Wadowicką, zostanie przesunięty na zachodnią obwodnicę, a dotychczasowy odcinek stanie się drogą lokalną. Obecnie przez Zator przejeżdża niemal 13 tysięcy samochodów dziennie.

Wykonawca to konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe i Strabag. Wartość prac podano jako 76,2 mln zł, a w trakcie briefingu padła też kwota „ponad 72 milionów złotych” odnosząca się do kontraktu – cytat przekazał Stanisław Bukowiec. Termin zakończenia prac zaplanowano na koniec 2027 roku.

“Ponad 2-kilometrowy odcinek obwodnicy Zatora realizowany przez firmę STRABAG za kwotę ponad 72 milionów złotych to szansa na poprawę bezpieczeństwa i przyspieszenie przejazdu dla wszystkich korzystających z dróg numer 28 oraz 44”
Stanisław Bukowiec

Wprowadź BIM na plac budowy i ogranicz papierologię

Obwodnica Zatora będzie pierwszą w Polsce drogą krajową realizowaną z wykorzystaniem metodyki BIM od projektu po utrzymanie. Inwestor i branża budowlana przygotowały wspólne założenia, a wymiana informacji między inwestorem, nadzorem i wykonawcą będzie prowadzona na platformie elektronicznej. To oznacza trójwymiarowe modele, wspólne środowisko danych i znaczące ograniczenie dokumentów papierowych.

W praktyce na początek wykonawca przygotuje teren: usunięta zostanie wierzchnia warstwa ziemi, geodeci wytyczą miejsca prac, a na trasie rozpoczną się przekładki sieci infrastruktury. Podłoże zostanie wzmocnione przez tymczasowe nasypy przeciążeniowe, na których powstanie jezdnia.

Zaprojektuj przestrzeń bezpieczną dla ludzi i przyrody

Przebudowane zostaną odcinki dróg powiązanych z obwodnicą: ul. Wadowicka (DK28), ul. Gen. Sikorskiego (DW781), ul. Bugajska (droga powiatowa) oraz ul. Jana Pawła II i Hallera (drogi gminne). Pojawią się też nowe drogi gminne obsługujące teren Zatorskiej Strefy Aktywności Gospodarczej.

Dla pieszych i rowerzystów zaplanowano dwa przejścia pod drogą. Inwestycja uwzględnia także ochronę przyrody i akustykę: jedno przejście i trzy przepusty dla zwierząt, dwa stawy kompensacyjne oraz ekrany akustyczne. O znaczeniu inwestycji dla regionu mówili uczestnicy briefingu:

“Jako mieszkanka Małopolski Zachodniej bardzo się cieszę, bo ten odcinek rzeczywiście się bardzo mocno korkował”
Dorota Niedziela

“Po rocznym przetargu dzisiaj jesteśmy już na placu budowy obwodnicy, która jest po prostu bardzo potrzebna i ludzie na nią oczekują”
Marek Sowa

“To ważny moment zarówno dla mieszkańców Zatora i okolic, jak i całego regionu”
Krzysztof Jan Klęczar

“Jestem dumny, że jako burmistrz Zatora, mieszkaniec Zatorszczyzny staję w tym miejscu, w którym mam nadzieję, że za dwa lata pojadą samochody”
Szymon Matyja

Roboty mają przynieść krótsze korki, mniejsze natężenie ruchu w śródmieściu oraz lepsze warunki dla przedsiębiorców działających przy strefie aktywności gospodarczej. Realizacja jest finansowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. z perspektywą do 2033 r.

na podstawie: MUW Kraków.

Autor: krystian