Rozpoczyna się budowa łącznika A4 Bochnia z DK 94 z nowym mostem i rondami

Bochnia stawia na nowoczesną infrastrukturę drogową. Rozpoczęła się budowa długo wyczekiwanego łącznika, który odmieni codzienne podróże mieszkańców i usprawni ruch tranzytowy w regionie!
- Nowy etap inwestycji drogowej w Bochni nabiera tempa
- Jak zmieni się układ drogowy Bochni dzięki nowemu łącznikowi
- Co oznacza ta inwestycja dla mieszkańców Bochni i okolic
Nowy etap inwestycji drogowej w Bochni nabiera tempa
W Bochni oficjalnie ruszyły prace nad trzecim etapem budowy łącznika między autostradą A4 a drogą krajową nr 94. Symboliczne wbicie łopaty było początkiem realizacji projektu, który znacząco poprawi komunikację w mieście i okolicach. W ramach przedsięwzięcia powstanie ponad 2,3-kilometrowy odcinek drogi wojewódzkiej nr 965, nowoczesny most na rzece Rabie oraz trzy ronda, które usprawnią przepływ ruchu. Dodatkowo zaplanowano chodniki, ścieżki rowerowe i oświetlenie uliczne – wszystko to z myślą o bezpieczeństwie i wygodzie mieszkańców.
Inwestycja jest finansowana ze środków Funduszy Europejskich dla Małopolski i opiewa na kwotę przekraczającą 114 milionów złotych, z czego ponad 108 milionów pochodzi z dofinansowania unijnego. Na konferencji prasowej szczegóły projektu przedstawili marszałek województwa Łukasz Smółka oraz członkini zarządu Marta Malec-Lech. W wydarzeniu uczestniczyli również poseł Wiesław Krajewski oraz radni województwa Piotr Dziurdzia i Józef Gawron.
Jak zmieni się układ drogowy Bochni dzięki nowemu łącznikowi
Trzeci etap budowy obejmuje nie tylko nowy fragment drogi wojewódzkiej o długości około 2,3 km, ale także rozbudowę istniejącego odcinka drogi powiatowej nr 1424K na ponad kilometr. Dzięki temu połączenie autostrady A4 z DK 94 stanie się bardziej płynne i bezpieczne. Trzy planowane ronda będą kluczowymi punktami usprawniającymi ruch: jedno przy skrzyżowaniu z jezdnią dodatkową autostrady, drugie na przecięciu z drogą powiatową, a trzecie ułatwi wjazd na autostradę.
Nowy most na Rabie o długości ponad 170 metrów zastąpi dotychczasowe przeprawy, gwarantując większą przepustowość i trwałość konstrukcji. Ponadto inwestycja zakłada budowę chodników oraz ścieżek rowerowych, które podniosą komfort poruszania się pieszych i rowerzystów. Oświetlenie uliczne zostanie zarówno zmodernizowane, jak i rozszerzone, co zwiększy bezpieczeństwo po zmroku.
Marszałek Łukasz Smółka podkreślił podczas konferencji:
„Bardzo się cieszę, że to co było zapisane, dziś jest realizowane. Oddajemy w ręce polskich inżynierów długo wyczekiwaną inwestycję. Mam nadzieję, że do Sylwestra w 2027 roku droga będzie zrealizowana.”
Z kolei Marta Malec-Lech zaznaczyła:
„Spotykamy się w wyjątkowym miejscu. Inwestycja jest ważna dla i potrzebna, szczególnie dla mieszkańców Bocheńszczyzny. Poprawi jakość życia i bezpieczeństwo w ruchu drogowym.”
Co oznacza ta inwestycja dla mieszkańców Bochni i okolic
Łącznik między autostradą A4 a DK 94 pełni rolę de facto obwodnicy Bochni, która już teraz znacznie odciąża centrum miasta od ruchu tranzytowego. Po zakończeniu wszystkich trzech etapów kierowcy będą mogli szybciej i wygodniej dojechać do autostrady od strony Proszówek czy Baczkowa. To duże ułatwienie także dla mieszkańców powiatu proszowickiego po drugiej stronie Wisły.
Dzięki nowej trasie czas przejazdu skróci się znacząco, a komfort podróżowania wzrośnie – zarówno dla kierowców samochodów osobowych, jak i ciężarowych. Co więcej, poprawi się bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego dzięki nowoczesnej infrastrukturze dostosowanej do potrzeb pieszych i rowerzystów.
Radny województwa Piotr Dziurdzia wspominał:
„To symboliczne wbicie łopaty przypomina mi sytuację sprzed 20 lat, gdy byłem radnym miejskim i snuliśmy plany inwestycyjne w tej sprawie. Mam to szczęście i zaszczyt, bo doczekałem realizacji ważnej inwestycji.”
Podobnie radny Józef Gawron zwrócił uwagę na znaczenie przedsięwzięcia:
„Nie byliśmy do końca zadowoleni, gdy powstawał zjazd z autostrady A4, bo przejazdy były utrudnione zarówno dla mieszkańców jak i przedsiębiorców.”
Poseł Wiesław Krajewski dodał:
„To jest zwieńczenie i sukces wielu osób na przestrzeni lat. Szczególne słowa uznania należą się samorządowcom lokalnym.”
Prace prowadzi firma PORR S.A., a planowany termin zakończenia całej inwestycji to grudzień 2027 roku.
Na podstawie: Małopolski Urząd Marszałkowski
Autor: krystian