Co sprawdzić przed wynajęciem biura?

Wynajem powierzchni biurowych może, ale nie musi być skomplikowany. Oczywiście pod wieloma względami wygląda to bardzo podobnie jak w przypadku nieruchomości mieszkalnych - masz czynsz do zapłacenia, ogólne koszty eksploatacji do rozważenia i postanowienia w umowie najmu do zrozumienia, które chronią Ciebie i Twojego wynajmującego.
Jest jednak też kilka kwestii unikatowych dla tej formy wynajmu, o których warto wiedzieć. Twoje obowiązki jako najemcy są regulowane przez prawo, a szczegóły zależą od tego, co jest napisane w umowie. Chcesz poznać temat lepiej? Zapraszamy do lektury!
Dlaczego warto poświęcić czas na dokładne sprawdzenie umowy przed wynajęciem biura?
Umowa najmu komercyjnego - co również dotyczy powierzchni biurowych, może zawierać dziesiątki stron szczegółowych postanowień. Musisz więc ją przeczytać i zrozumieć, o czym jest mowa w każdym jej punkcie.
Nie bój się prosić o dodatkowe wyjaśnienia, jeśli coś będzie niezrozumiałe. To duża decyzja dla Twojego biznesu, dlatego musisz upewnić się, że wszystko jest dla Ciebie klarowne i zgodne z interesem firmy.
5 najważniejszych kwestii do sprawdzenia przed podpisaniem umowy na wynajem biura
Aby ułatwić zadanie zidentyfikowania najlepszego lokalu do rozwoju firmy - przygotowaliśmy listę tego, co warto sprawdzić przed wynajmem biura. Choć nie wyczerpuje to tematu - daje dobry punkt wyjścia do solidnego rozeznania.
- Elastyczność terminów.
Po zidentyfikowaniu nieruchomości może minąć kilka miesięcy, zanim wszystko przeanalizujesz i ostatecznie zgodzisz się na umowę najmu. Upewnij się, że wiesz dokładnie, kiedy chcesz się wprowadzić i czy istnieje jakaś elastyczność w tym zakresie ze strony wynajmującego.
- Dopasowanie lokalu do potrzeb firmy.
Upewnij się, że umowa najmu określa, jakie ogólne zasady obowiązują w obiekcie, takie jak użytkowanie przestrzeni wspólnej lub dostępność miejsc parkingowych. To wszystko jest istotne, dlatego dobrą praktyką jest rozeznać się w tych aspektach na możliwie wczesnym etapie i na pewno jeszcze przed podpisaniem umowy.
- Okres trwania umowy.
Okres trwania umowy najmu ma kluczowe znaczenie. Koszt umowy najmu może być atrakcyjny, ale obciążenie umową najmu długoterminowego, jeśli nie masz 100% pewności co do planów swojej firmy, może nie być najlepszym rozwiązaniem. Z drugiej strony warto zapytać od razu o opcję” ewentualnego przedłużenia umowy najmu.
- Czynsz i inne opłaty.
Podczas ustalania czynszu Twoim głównym celem będzie wynajęcie powierzchni za jak najlepszą cenę. Powierzchnia biurowa jest niemal zawsze wyceniana za metr kwadratowy. Zrozumiałe jest, że właściciele często niechętnie udzielają zniżek, ale warto zapytać o taką możliwość, a nawet ewentualne okresy bezczynszowe. Sprawdź też, jak wyglądają w umowie zapisy dotyczące ewentualnej zmiany wysokości czynszu i innych opłat.
- Odpowiedzialność za usterki i naprawy.
Umowa najmu komercyjnego wymaga, abyś utrzymywał nieruchomość w pełnym stanie technicznym i odpowiednim stanie dekoracji. W związku z tym zawsze powinieneś dokładnie obejrzeć nieruchomość przed podjęciem zobowiązania oraz dowiedzieć się, na kim spoczywa odpowiedzialność w razie jakichkolwiek szkód wynikających np. z eksploatacji budynku.
Jeśli potrzebujesz pomocy w wynajęciu biura oraz szukasz odpowiedniego lokalu dla swoich usług, sprawdź ofertę herbewo.krakow.pl.
Autor: Materiał partnera