MUW Kraków: Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112

3 min czytania

**- Profesjonalizm, odporność na stres i umiejętne podejmowanie decyzji to cechy, które są wymagane od operatorów numerów alarmowych. Przyznane wyróżnienia potwierdzają, że oprócz tych umiejętności cechuje Państwa szczególne zaangażowanie w pełnioną misję mówił wojewoda małopolski Łukasz Kmita podczas spotkania z operatorami numerów alarmowych z krakowskiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego. **

W imieniu ministra spraw wewnętrznych i administracji Mariusza Kamińskiego, wojewoda przekazał specjalne wyróżnienia zasłużonym operatorom. Wyróżnieni to: dwoje operatorów numerów alarmowych oraz koordynatorka-trenerka.

-Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112 jest doskonałą okazją do tego, aby wyrazić wdzięczność za każdy odebrany telefon, każdą rozmowę i każdą decyzję, która pozwoliła uratować zdrowie, a nade wszystko życie tych, którzy znaleźli się w poważnym zagrożeniu napisał wojewoda w liście skierowanym do wyróżnionych operatorów.

Pierwsi w Polsce

Krakowskie Centrum Powiadamiania Ratunkowego było pierwszym Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Polsce. Od 2009 roku obsługuje zgłoszenia kierowane na numer 112 z obszaru Krakowa i powiatu krakowskiego, a od 2013 roku połączenia z całego województwa małopolskiego.

Pod koniec 2018 r. CPR w Krakowie przejęło obsługę numeru 997, a w kwietniu 2021 r. także numeru 998. Wszystkie połączenia wykonywane na te dwa numery przekierowują rozmówcę do CPR w Krakowie.

Do innych ważnych zmian należy także nowelizacja tzw. rozporządzeń płacowych. Umożliwiło to wprowadzenie gradacji stanowisk operatorskich. W ubiegłym roku blisko połowa operatorów numerów alarmowych w całej Polsce została awansowana na nowe, wyżej opłacane stanowiska (starszego operatora numerów alarmowych, koordynatora i koordynatora trenera).

Krakowska drużyna operatorów numeru alarmowego liczy obecnie 82 osoby. Wśród nich jest 57 kobiet i 25 mężczyzn. Trzy osoby aktualnie kandydują na stanowisko operatora numeru 112.

Sztafeta bezpieczeństwa

Każdego dnia do Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Krakowie dociera średnio ok. 4 tys. zgłoszeń na dobę. W sumie w ubiegłym roku było ich ok. 1,5 mln. Najwięcej, prawie 140 tys., wpłynęło w lipcu ubiegłego roku. Niewiele mniej intensywny był także sierpień (ok. 137 tys. zgłoszeń) i czerwiec (135 tys.). Tylko podczas ostatniej doby na jednego krakowskiego operatora numerów alarmowych przypadło średnio w ciągu dnia 126 zgłoszeń, a w ciągu nocy 97. Jak podaje MSWiA, średni czas oczekiwania dzwoniącego na odbiór połączenia w minionym roku wynosił 9,89 sekundy.

Po zebraniu od zgłaszających danych operatorzy przekazują je do właściwych służb, zgodnie z charakterem zdarzenia. To swoista sztafeta bezpieczeństwa, której celem jest zapewnienie możliwie najszybszego udzielenia pomocy potrzebującym. W 2021 r. krakowski CPR przekazał do służb ponad 552 tys. zgłoszeń.

Niestety, zdarzają się i zgłoszenia niezasadne (fałszywe lub anulowane). Stanowią one ok. 60% wszystkich zgłoszeń. Każda taka sytuacja, bezzasadne zajmowanie linii 112, to ryzykowanie zdrowiem i życiem kogoś, kto być może właśnie potrzebuje szybkiej pomocy.

- Wśród zgłoszeń błędnych i fałszywych są chociażby epizody związane z zabawą dzieci, traktowaniem numeru alarmowego jako informacyjnego czy też pomyłki. Przy okazji Europejskiego Dnia Numeru 112, każdego roku przypominamy o właściwym jego użytkowaniu. Na szczęście, społeczna świadomość roli, jaki numer ten pełni jest coraz większa mówi wojewoda Łukasz Kmita.

Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112

Obchody Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego ustanowiła trójstronna konwencja podpisana przez Parlament Europejski, Komisję Europejską i Radę Unii Europejskiej.

Data jego obchodzenia, 11 lutego, to cyfrowy zapis numeru 112, który w całej Europie jest uniwersalnym numerem alarmowym.

Autor: krystian