Gospodarcze stosunki pomiędzy Krakowem i Norymbergą istniały już od XIV wieku, dzięki silnie rozwiniętym w Norymberdze kontaktom handlowym ze Wschodem. W ścisłym związku z nimi kwitły również związki artystyczne, których największy rozwój przypada w czasach świetności Krakowa, w XV i XVI wieku, kiedy to miasto przyciągnęło niemieckich artystów m.in. rzeźbiarza Wita Stwosza czy malarza Hansa Dürera.

40 lat partnerstwa Krakowa i Norymbergi
Fot. materiały prasowe

Po II Wojnie Światowej zbliżenie obu państw stało się możliwe dzięki wschodniej polityce rządu Republiki Federalnej Niemiec, a podpisana w 1970 roku umowa państwowa pomiędzy RFN i Polską umożliwiła nawiązanie ponownych kontaktów pomiędzy Krakowem i Norymbergą. Oficjalne porozumienie, zawarte w 1979 roku, zostało przez mieszkańców obu miast wprowadzone w życie i w kolejnych latach przyniosło liczne kontakty i przyjaźnie. Ukoronowaniem tego żywego partnerstwa było utworzenie Domu Krakowskiego w Norymberdze i Domu Norymberskiego w Krakowie, które są gospodarczą i kulturalną wizytówką partnerskich miast.

Program obchodów jubileuszowych

26.07.2019, piątek, godz. 18.30

  • Galeria Domu Norymberskiego, ul. Skałeczna 2, Kraków
  • Finisaż wystawy: „W drodze do cudu gospodarczego. Norymberga na fotografiach 1945–1960”
  • Kuratorzy: Ruth Bach-Damaskinos, Thomas Dütsch, Archiwum Miasta Norymberga

Ataki bombowe w czasie II wojny światowej zmieniły Norymbergę w pustynię gruzu, historyczne stare miasto z kościołami i kamienicami było prawie nie do poznania. Ogłoszony zaledwie kilka lat po zakończeniu wojny konkurs architektoniczny na rekonstrukcję starówki (1947) oraz Niemiecka Wystawa Budownictwa (1949) wyznaczyły kierunek odbudowy, który pogodził niepowtarzalną fizjonomię starej Norymbergi z wymaganiami nowoczesnej metropolii.

Zestawione, w przeważającej części po raz pierwszy na tej wystawie, fotografie wyraźnie pokazują sąsiedztwo tradycji i nowoczesności, a także, dzięki ożywieniu gospodarczemu, idący z nimi w parze nowy styl życia mieszkańców. Najbardziej owocnym czasem dla fotografów były lata powojennej odbudowy miasta. I chociaż pierwszoplanowym zadaniem była dokumentacja architektury, na wielu obrazach udało się uchwycić atmosferę codziennego życia ludzi w latach 1945–1960.

27.07.2019, godz. 12.00

  • Wzgórze Wawelskie od strony ul. Powiśle
  • Thomas May: Instalacja: „Żółte mlecze”.
  • Kuratorka: Renata Kopyto

Instalacja „Żółte mlecze”, której twórcą jest norymberski artysta Thomas May, i dla której inspiracją stał się wizerunek tych kwiatów z pastelu Stanisława Wyspiańskiego, zrealizowana zostanie w  przestrzeni publicznej obejmującej część wzgórza wawelskiego, okalający je deptak i nowoczesną architektonicznie przestrzeń wokół Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego. Dla krakowskiego malarza i poety motyw roślinny był zarówno elementem dekoracyjnym, jak i symbolem nowoczesnego stylu, tak twórczości jak i w życiu. Thomas May z kolei stawia pytanie o współczesne relacje pomiędzy człowiekiem i naturą, a jego działania to rodzaj sztuki publicznej, w której zachodzi związek między artystą, otoczeniem i partycypującym widzem. Za pomocą multiplikacji, jako metody twórczej łączącej obu artystów, wspomniany wyżej obszar zamieni się z żółtą łąkę.

27.07.2019, godz. 17.00,

Teatr Groteska, ul. Skarbowa 2

Spektakl teatralno-muzyczny dla dorosłych i dzieci od lat 8.

  • Camille Saint-Saëns „Karnawał zwierząt”
  • Thalias Kompagnons, Tafelhalle, Norymberga
  • Reżyseria: Tristan Vogt, Joachim Torbahn, Iwona Jera
  • Tekst: Michael Quast
  • Tłumaczenie: Artur Kożuch

Camille Saint-Saëns skomponował “Karnawał zwierząt” w 1886 roku. Zbiór 14 miniatur muzycznych, nazwany przez autora „fantazją zoologiczną”, to humorystyczne portrety różnych zwierząt, które poznajemy podczas karnawałowej zabawy. W spektaklu norymberskiego teatru wizerunki przedstawicieli zwierzęcego świata tworzy nie tylko grana na żywo muzyka, ale także fantazja malarza, który, w rytm dźwięków różnych instrumentów, kreuje na naszych oczach zadziwiające obrazy. Artysta co rusz za pomocą coraz to nowych pomysłów oraz technik malarskich tworzy niezwykły wizualny spektakl, który doskonale współgra z muzyką i dowcipnym tekstem Michaela Quasta.

Spektakl zostanie pokazany w ramach festiwalu Krakowskie Miniatury Teatralne.

Bilety do kupienia w Krakowskim Forum Kultury, ul. Mikołajska 2 oraz na stronie www.bilety.krakowskieforum.pl

28.07.2019

  • Park Krakowski
  • Piknik norymberski w ramach pikniku krakowskiego
  • 11.00 – 12.00 i 14.00 – 15.00

Warsztaty dla dzieci, prowadzenie: Iwona Jera

  • „Homar i sowa – para kultowa,
  • lwy i kaczki – z jednej paczki,
  • małpy i kury – ich awantury,  
  • żaby i osły, żółw bardzo rosły,
  • krowa i słonie – w nowej odsłonie…”

To cytat ze spektaklu „Karnawał zwierząt”, który, podczas przygotowanych przez Iwonę Jerę warsztatów dla dzieci, będzie okazją do wspólnej zabawy. Wierszowana opowieść o zwierzętach oraz muzyka jej towarzysząca stworzą ramy dla działań plastycznych i ruchowych, wykorzystujących naturalną ekspresję i kreatywność dzieci.

15.00 – 17.00

Potańcówka z zespołem „Mili Morena i Fortet”

Fortet - krakowska formacja latin-jazzowa, która przez 10 lat swojego istnienia zgromadziła rzesze fanów wokół muzyki łączącej najbardziej energetyczne karaibskie rytmy /salsa, cha cha cha, bolero, merenque/ z oryginalnymi pomysłami muzycznymi Tadeusza Leśniaka, lidera zespołu. Na co dzień Fortet akompaniuje kubańskiej wokalistce Mili Morenie, stąd jego "karaibskie" doświadczenie. Koncerty Fortetu i Mili Moreny gwarantują znakomitą zabawę, taniec, pozytywną energię i świetny nastrój. www.fortet.pl

Skład zespołu:

  • Mili Morena - voc
  • Tadeusz Leśniak - piano
  • Jarek Kaczmarczyk - sax
  • Dominik Bieńczycki - violin
  • Grzegorz Bąk - bass
  • Marek "Smok" Rajss - perc
  • Łukasz Kurzydło - perc
  • Bartek Staromiejski - drums

godz. 20.00

  • Pokaz filmu: „Die Toten Hosen w trasie“
  • Reżyseria: Cordula Kablitz-Post, Paul Dugdale

Punkowa kapela z Düsseldorfu powstała w 1982 roku, sprzedała dotychczas ponad 19 milionów płyt i nie zamierza przechodzić na emeryturę. Film jest zapisem niedawnej trasy koncertowej „Laune der Natour”, promującej ich najnowszy album. Kamera obserwuje muzyków Die Toten Hosen na scenie i poza nią, zafascynowana ich niesłabnącą witalnością i maksymalnym zaangażowaniem w to, co robią. Tournée, obejmujące przede wszystkim niemieckie miasta, staje się również manifestem politycznym grupy, która otwarcie wyraża swój sprzeciw wobec rasizmu. (źródło: Krakowski Festiwal Filmowy)

Organizatorzy:

  • Dom Norymberski
  • Urząd Miasta Norymbergi
  • Urząd Miasta Krakowa
  • Krakowskie Biuro Festiwalowe
  • Krakowskie Forum Kultury

Projekt wspierany ze środków Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej

Partnerzy:

  • Roedl & Partner
  • Schmidt