Prawie 131 tysięcy krakowian skorzystało w ubiegłym roku z Całodobowego Telefonu Informacji Medycznej. Pod numerem 12 661 22 40 mieszkańcy mogą uzyskać informacje o bezpłatnych badaniach oraz o usługach świadczonych przez placówki medyczne.

Informacja medyczna przez całą dobę
Fot. pixabay.com

Numer Całodobowego Telefonu Informacji Medycznej funkcjonuje całodobowo we wszystkie dni w roku. Usługa świadczona jest za pomocą bezpośrednich stanowisk informacyjnych. Koszt połączenia telefonicznego nie jest wyższy niż standardowy koszt połączeń telefonicznych, realizowanych w sieci Orange Polska SA i jest naliczany od momentu uzyskania połączenia z konsultantem.

W 2018 r. średnio miesięcznie udzielano prawie 11 tys. informacji. Najwięcej dotyczyło poradni specjalistycznych (bez odwykowych) - 73 068 oraz szpitali - 12 527.

Informacje są udzielane za pomocą trzech stanowisk telefonicznych w godz. 7.00-19.00 oraz jednego stanowiska w godz. 19.00-7.00.

W zakres udzielanych informacji wchodzą:

  • adresy i numery telefonów świadczeniodawców wraz ze wskazaniem rodzaju udzielanych świadczeń medycznych oraz czasu oczekiwania na świadczenie z zakresu: podstawowej opieki zdrowotnej, specjalistycznej opieki ambulatoryjnej, pomocy doraźnej (medycyna ratunkowa), opieki całodobowej, leczenia szpitalnego, stomatologii (wraz z rodzajem udzielanych świadczeń), rehabilitacji leczniczej, leczenia uzdrowiskowego, opieki długoterminowej (zakłady opiekuńczo - lecznicze i zakłady pielęgnacyjno–opiekuńcze), z terenu Miasta Krakowa, udzielających świadczeń medycznych w ramach kontraktów z Narodowym Funduszem Zdrowia;
  • adresy i numery telefonów ośrodków udzielających bezpłatnej pomocy dla osób uzależnionych, ich rodzin, ofiar przemocy domowej, klubów „Anonimowych Alkoholików” oraz telefonów zaufania dla osób z terenu Miasta Krakowa;
  • adresów i numerów telefonów świadczeniodawców udzielających świadczeń z zakresu pomocy społecznej i opieki paliatywno-hospicyjnej z terenu Miasta Krakowa;
  • adresów i numerów telefonów realizatorów miejskich (dzielnicowych) programów polityki zdrowotnej oraz leczenia uzależnień z terenu Miasta Krakowa, a także informacje na temat aktualnej dostępności do wyżej wymienionych programów;
  • adresów i numerów telefonów organizacji pozarządowych działających na terenie Miasta Krakowa, prowadzących działalność w dziedzinie ochrony zdrowia;
  • dostępności do świadczeń medycznych (czas oczekiwania w dniach na wykonanie usługi medycznej) u poszczególnych świadczeniodawców;
  • numerów telefonów do krakowskich szpitali, pod którymi można uzyskać informacje dotyczące ewentualnego pobytu osoby poszukiwanej w placówce.

Nadzór nad działalnością Całodobowego Telefonu Informacji Medycznej sprawuje Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia Urzędu Miasta Krakowa.