Przebudowa ul. Piastowskiej - jezdnie, drogi rowerowe i reorganizacja ruchu

3 min czytania
Przebudowa ul. Piastowskiej - jezdnie, drogi rowerowe i reorganizacja ruchu

W Krakowie rozpoczyna się etap przygotowawczy do przebudowy fragmentu ul. Piastowskiej - inwestycja ma zmienić wygląd i funkcję tej ważnej łącznicy między Błoniami a północnymi częściami miasta. Prace mają uporządkować przestrzeń dla pieszych i rowerzystów, a autobusy zyskają zatoki, które nie będą blokować ruchu. Na miejscu widać już pierwsze działania wykonawcy, przed właściwą przebudową podziemnej infrastruktury.

  • Jak będzie wyglądać ulica po przebudowie ul. Piastowskiej
  • W Krakowie zmiany w organizacji ruchu i najważniejsze terminy prac
  • Co to oznacza dla osób mieszkających i korzystających z tej trasy

Jak będzie wyglądać ulica po przebudowie ul. Piastowskiej

Projekt przewiduje gruntowną zmianę przekroju ulicy. Jezdnia zostanie ujednolicona do szerokości 6 m, a w kierunku północnym - od al. 3 Maja - stopniowo rozszerzy się do 9 m, by płynnie połączyć się z istniejącym układem. Dotychczasowy pas używany przez rowerzystów ma zniknąć na rzecz pełnowymiarowej drogi rowerowej. Po obu stronach powstaną chodniki, a między nimi zieleńce oddzielające ruch pieszy i rowerowy od samochodów.

Przed mostem nad Rudawą zaplanowano poszerzenie pasów do 3,75 m, co umożliwi zatrzymanie autobusów bez blokowania przejazdu pozostałym pojazdom. W rejonie skrzyżowań z al. 3 Maja, ulicami Mydlnicką i Igrców pojawią się nowe przystanki; po stronie wschodniej projekt przewiduje chodnik o szerokości 3,5 m i drogę rowerową o szerokości 2,5 m, natomiast po stronie zachodniej powstanie ciąg pieszo-rowerowy. Plac przed Centrum Muzyki zyska nawierzchnię dopasowaną do siedziby instytucji, a obok powstanie zatoka postojowa. Przewidziano też nowe odwodnienie i oświetlenie.

W Krakowie zmiany w organizacji ruchu i najważniejsze terminy prac

W najbliższych tygodniach prace będą miały charakter przygotowawczy i nie powinny powodować zmian w organizacji ruchu. Do zasadniczych utrudnień dojdzie wraz z przebudową podziemnej infrastruktury - wtedy zmiany będą wyraźnie widoczne na jezdni.

Najważniejsze punkty harmonogramu:

  • Do końca roku - wykonawca planuje zrealizować niezbędne prace przygotowawcze.
  • W połowie stycznia 2026 r. - planowane rozpoczęcie przebudowy podziemnej infrastruktury; zostanie zamknięty jeden pas ruchu i wprowadzony ruch jednokierunkowy na odcinku od al. 3 Maja do mostu na Rudawie.
  • Po 6 stycznia 2026 r. - przewidziana wycinka drzew związana z realizacją inwestycji.
  • Sierpień 2026 r. - planowane zakończenie wszystkich prac.

Projekt realizowany jest wspólnie przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa i Wodociągi Miasta Krakowa.

Co to oznacza dla osób mieszkających i korzystających z tej trasy

Codzienne dojazdy zmienią się przede wszystkim podczas etapu robót podziemnych, kiedy część jezdni będzie wyłączona z ruchu, a na fragmentach obowiązywać będzie ruch jednokierunkowy. Zniknie dotychczasowy pas rowerowy na rzecz wydzielonej drogi rowerowej — to poprawi bezpieczeństwo, ale przez pewien czas mogą pojawić się krótkotrwałe utrudnienia przy przejazdach i przesiadkach.

W zakresie zieleni inwestycja zakłada:

  • wycinkę 34 drzew,
  • przesadzenie 8 drzew,
  • nasadzenia zastępcze: 3 drzew i 2148 krzewów.

Mieszkańcy powinni spodziewać się ogłoszeń i oznakowania robót w terenie oraz czasowych zmian w kursowaniu autobusów przy przełączaniu przystanków. Dla osób poruszających się pieszo i rowerem najważniejsze korzyści to szersze chodniki, wyraźnie oddzielona droga rowerowa i bezpieczniejsze przejścia. Warto śledzić komunikaty wydawane przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa, które będą zawierać szczegóły dotyczące objazdów i ewentualnych ograniczeń parkowania.

na podstawie: Urząd Miasta w Krakowie.

Autor: krystian