Zima w gotowości - jak Kraków przygotowuje się na sezon śnieżny

3 min czytania
Zima w gotowości - jak Kraków przygotowuje się na sezon śnieżny

W mieście wisi oczekiwanie na pierwszy poważny opad, a służby już działają na pełnych obrotach. Reporter obserwował centrum dyspozycyjne i słyszał o monitoringu ulic, GPS w pługach i zasadach, które będą rządzić zimowym porządkiem w Krakowie. To nie tylko maszyny — to plan, którym miasto chce chronić pieszych, komunikację i zieleń.

  • W Krakowie służby pozostają w stanie gotowości i koordynują działania
  • Akcja “Zima” - standardy utrzymania i priorytety na drodze
  • Co mogą zrobić mieszkańcy i jakie są obowiązki właścicieli nieruchomości

W Krakowie służby pozostają w stanie gotowości i koordynują działania

Od 15 października do 15 kwietnia 2026 roku na terenie gminy miejskiej obowiązuje stan gotowości związany z akcją zimową. Koordynację prowadzi Miejskie Przedsiębiorstwo Oczyszczania - MPO, którego dyspozytorzy pracują całodobowo, śledząc prognozy pogody i temperaturę nawierzchni. Każde pojazd biorące udział w akcji jest wyposażone w GPS, a monitoring miejski daje obraz sytuacji w newralgicznych punktach komunikacyjnych.

W działania zaangażowane są też inne miejskie jednostki: Wodociągi Miasta Krakowa, MPEC, Straż miejska, ZDMK, ZTP, MPK i ZZM. Każda z tych służb ma przypisane konkretne zadania — od utrzymania torowisk, przez usuwanie awarii sieci ciepłowniczej i wodociągowej, po porządek na ulicach i parkach.

Akcja “Zima” - standardy utrzymania i priorytety na drodze

Miasto stosuje zestaw standardów, które determinują, które trasy będą odśnieżane w pierwszej kolejności. Do kategorii tych dróg zalicza się między innymi: Standard I, Standard II, Standard III, Standard IV, Standard V, Standard VI oraz Standard VII. Standardy dotyczą także chodników, dróg rowerowych, peronów przystankowych i obiektów mostowych — zapisano odrębne zasady dla miejsc o największym natężeniu ruchu oraz dla terenów wewnątrzosiedlowych.

W praktyce oznacza to, że w czasie intensywnych opadów priorytet dostaną główne trasy komunikacyjne oraz linie autobusowe i tramwajowe. Służby nie zawsze reagują natychmiast po pierwszym puchu — działają zgodnie z ustalonym harmonogramem i standardami, które mają zapewnić bezpieczeństwo i płynność ruchu.

Co mogą zrobić mieszkańcy i jakie są obowiązki właścicieli nieruchomości

Mieszkańcy mogą zgłaszać awarie i problemy związane z oblodzeniem oraz potrzebą odśnieżania bezpośrednio do dyspozytorni akcji Zima - e-mail [email protected] lub telefonicznie pod numerem 12 646 23 61. Warto też pamiętać o innych całodobowych numerach użytecznych w zimie: 994, 12 424 23 03, 12 422 92 05, 800 130 060 (Wodociągi Miasta Krakowa), 19 150, 12 254 13 00 (MPK), 993, 12 644 18 72 (MPEC), 986 (Straż miejska), 12 616 75 55 (ZDMK), 12 616 86 69 (ZTP), 12 201 02 42 (ZZM).

Z punktu widzenia bezpieczeństwa ważne są także obowiązki właścicieli i zarządców nieruchomości. Muszą oni m.in. usuwać śnieg z chodników przyległych do swojej posesji, uprzątać sopelki z dachu oraz dbać o dojścia udostępnione publicznie. Zapis prawny przypomina o konieczności działania wobec zagrożeń, które mogą zagrażać przechodniom lub konstrukcji budynków.

Ze względu na ochronę przyrody i zwierząt ekipy odpowiedzialne za tereny zielone mają zakaz stosowania soli — odśnieżanie tam odbywa się mechanicznie, ręcznie lub z użyciem piasku, tak aby chronić drzewa i roślinność miejską.

na podstawie: Urząd Miasta w Krakowie.

Autor: krystian