Jak szkoły, biznes i samorząd tworzą ścieżki zawodowe młodych w Krakowie

2 min czytania
Jak szkoły, biznes i samorząd tworzą ścieżki zawodowe młodych w Krakowie

Podczas Kongresu Kariery krakowskie szkoły techniczne pokazały, że edukacja zawodowa może być mostem do rynku pracy. Zespoły szkół z Krakowa przedstawiły praktyczne rozwiązania i plany współpracy z przedsiębiorcami. To obraz systemu, w którym nauka miesza się z praktyką, a miasto inwestuje w nowe kompetencje.

  • Kongres Kariery i głos krakowskich szkół
  • Jak Kraków inwestuje w praktyczne kształcenie
  • Od doradztwa do elastycznej strategii rozwoju

Kongres Kariery i głos krakowskich szkół

Dwudniowe spotkanie organizowane przez Fundację Instytut Pracy i Kariery było przestrzenią prezentacji trendów w kształceniu zawodowym, debat i warsztatów. Na scenie pojawiły się przedstawicielki dwóch krakowskich szkół: Zespół Szkół Mechanicznych nr 1 i Zespół Szkół Architektoniczno-Budowlanych, które opowiadały, jak łączą program nauczania z realnymi potrzebami pracodawców.

Szkoła mechaniczna zaprezentowała model współpracy z firmami z sektora mechatronicznego i motoryzacyjnego, w którym ważne miejsce zajmują praktyki i staże. W gronie partnerów wymieniono m.in. Multiprojekt Automatyka, Roboty Przemysłowe, Fanuc Polska, Grupa Cichy‑Zasada, Toyota Anwa, RM Filipowicz i Sobiesław Zasada Automotive. Za działania międzynarodowe ZSM nr 1 otrzymał nagrodę „Inspirator Kariery 2025”.

Jak Kraków inwestuje w praktyczne kształcenie

Rada miasta i jednostki samorządowe podkreślają, że rozwój kształcenia zawodowego to element miejskiej strategii: modernizacja pracowni, projekty współfinansowane z UE oraz tworzenie centrów umiejętności. Wśród przedsięwzięć wymieniane jest Centrum Kompetencji Zawodowych oraz zakładane przez samorząd Branżowe Centra Umiejętności. Jedna ze szkół technicznych przedstawiła plany uruchomienia takiego centrum, które ma ruszyć początkiem 2026 r. i skupić środowiska edukacyjne, uczelnie i przedsiębiorstwa wokół renowacji elementów architektury.

Od doradztwa do elastycznej strategii rozwoju

Eksperci na Kongresie zwracali uwagę, że myślenie o karierze jako o jednym, skończonym etapie jest mylące. Według prelegentów droga zawodowa to raczej seria etapów i przejść, podczas których istotne są umiejętności adaptacyjne i ciągłe dokształcanie. W roli przewodników młodych pozostają nauczyciele zawodu i doradcy zawodowi, którzy pomagają rozpoznać predyspozycje i kierunki rozwoju.

“z badań wynika, że satysfakcja zawodowa, wydajność pracy i ciągłość zatrudnienia są powiązane z dopasowaniem zainteresowań zawodowych do środowiska pracy”
prof. Czesław Noworol, Uniwersytet Jagielloński

Na liście kompetencji cenionych przez pracodawców znalazły się m.in. myślenie krytyczne, rozwiązywanie problemów, kreatywność, umiejętności cyfrowe związane z AI, komunikacja i współpraca, elastyczność oraz gotowość do uczenia się przez całe życie. Szkoły pokazują, że te kompetencje da się rozwijać praktycznie — przez projekty, staże, współpracę z mentorami i pracę w międzynarodowym środowisku.

na podstawie: Urząd Miasta Krakowa.

Autor: krystian