Zarząd Dróg przejmie zarządzanie Strefą Czystego Transportu w Krakowie

Od nowego roku w Krakowie zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu obejmująca teren w przybliżeniu wewnątrz IV obwodnicy; miasto przygotowuje systemy obsługi i przenosi kompetencje do Zarządu Dróg Miasta Krakowa. Planuje się, że Strefa Czystego Transportu ruszy 1 stycznia 2026 i obejmie około połowy powierzchni miasta. W tle decyzji są zarówno techniczne potrzeby wdrożenia systemu kontroli, jak i rekomendacje audytu organizacyjnego.
- Przejmowanie zadań przez ZDMK i jego rola
- Dlaczego ZDMK będzie zarządzać strefą
- Informacje praktyczne dla kierowców
Przejmowanie zadań przez ZDMK i jego rola
Prezydent Krakowa Aleksander Miszalski podjął decyzję o przekazaniu obowiązków związanych z funkcjonowaniem SCT do Zarządu Dróg Miasta Krakowa. Projekt uchwały zmieniającej statuty ZDMK i Zarządu Transportu Publicznego ma wkrótce trafić pod głosowanie radnych. Do tej pory przygotowaniami do wdrożenia strefy zajmował się Zarząd Transportu Publicznego.
Dlaczego ZDMK będzie zarządzać strefą
ZDMK ma doświadczenie w prowadzeniu Obszaru Płatnego Parkowania, który organizacyjnie i prawnie przypomina Strefę Czystego Transportu — wymaga stałego nadzoru, obsługi wniosków i rozbudowanego systemu kontroli. W Krakowie powstający Inteligentny System Transportu oparty na sieci kamer, opracowywany przez ZDMK, będzie kluczowy dla działania SCT. Decyzja odpowiada też na wnioski audytu gminy z 2024 roku, który wskazał konieczność uporządkowania kompetencji jednostek miejskich w celu poprawy koordynacji.
Informacje praktyczne dla kierowców
Miasto zapowiada uruchomienie systemu przyjmowania zgłoszeń od kierowców, których pojazdy nie spełniają norm SCT, z opcją odpłatnego wjazdu lub wyjątkowych zezwoleń — na przykład dojazdu do placówek medycznych. Podstawowe informacje są dostępne na stronie sct.krakow.pl, a dodatkowe wyjaśnienia można uzyskać w Krakowskim Centrum Kontaktu pod numerem 12 616 55 55.
na podstawie: UM Kraków.
Autor: krystian

