Nowy terminal w Kraków Airport zmieni podróże z Balic. Gigantyczna inwestycja właśnie rusza

3 min czytania
Obraz do artykułu: Nowy terminal w Kraków Airport zmieni podróże z Balic. Gigantyczna inwestycja właśnie rusza

Największy przetarg w historii krakowskiego lotniska został ogłoszony. Kraków Airport rusza z rozbudową terminalu pasażerskiego o nową część – T6. W planach: 44 tys. m² nowoczesnej przestrzeni, 11 gate’ów, nowa strefa non-Schengen i przepustowość do 19 milionów pasażerów rocznie. A na czas budowy – tymczasowa poczekalnia w… dawnym cargo.

Kraków rozbudowuje lotnisko. W Balicach powstanie nowy terminal jak z przyszłości

Kto choć raz czekał w kolejce do kontroli paszportowej w godzinach szczytu na krakowskim lotnisku, ten wie, że terminal w Balicach już dawno przestał mieścić ambicje i potrzeby jednego z najszybciej rozwijających się portów lotniczych w Europie. Teraz jednak wszystko ma się zmienić – i to dosłownie na naszych oczach. Kraków Airport uruchomił właśnie największy przetarg budowlany w swojej historii, który doprowadzi do powstania zupełnie nowej części terminalu pasażerskiego. Będzie nowocześnie, przestronnie i z rozmachem.

Infografika inwestycji i planu budowy terminala w Kraków Airport

FOT. https://krakowairport.pl

FOT. https://krakowairport.pl

Terminal T6 jak z katalogu. Co zmieni się na lotnisku w Balicach?

Nowa zachodnia część terminalu – oznaczona jako T6 – to nie tylko kolejny budynek, ale właściwie nowa jakość podróżowania z Krakowa. Ma powstać pomiędzy obecnym terminalem a drogą do wieży kontroli lotów, a jego architektura wkomponuje się w dotychczasową bryłę, tworząc logiczną i estetyczną całość. Rozbudowa doda aż 44,5 tys. metrów kwadratowych nowoczesnej przestrzeni użytkowej na czterech poziomach – od hali odbioru bagażu po luksusowy Business Lounge.

Zdecydowanie największe wrażenie robi zapowiedziana przepustowość. Po zakończeniu całej inwestycji w 2031 roku, krakowskie lotnisko będzie mogło obsłużyć nawet 19 milionów pasażerów rocznie. Dla porównania – to więcej niż przewidywały wcześniejsze plany, które zakładały zaledwie 12 mln. W praktyce oznacza to krótsze kolejki, więcej gate’ów (powstanie ich aż 11), nowoczesne strefy non-Schengen i wygodniejsze oczekiwanie nawet w godzinach szczytu.

Pasażerowie z Krakowa przeprowadzą się do… dawnego cargo

W czasie rozbudowy terminalu konieczne będzie wprowadzenie tymczasowych rozwiązań – ale spokojnie, wszystko zostało zaplanowane z głową. Decyzją wojewody małopolskiego, budynek dawnego terminalu cargo zostanie przebudowany i tymczasowo zaadaptowany na strefy odlotów, hale oczekiwania oraz pomieszczenia pomocnicze. To właśnie tam pasażerowie będą korzystać z lotniska w czasie budowy – rozwiązanie może i prowizoryczne, ale zorganizowane tak, by nie pogarszać komfortu podróży.

Kiedy można spodziewać się efektów? Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, umowa z wykonawcą zostanie podpisana jeszcze w tym roku, a nowa część terminalu T6 będzie gotowa już w 2029. Dwa lata później zakończy się ostatni etap – modernizacja obecnego budynku (T5) i budowa wschodniego skrzydła (T7), w miejscu obecnego cargo.

Zamiast więc „łatania dziur” i prowizorycznych rozwiązań, Kraków Airport stawia na przyszłość – z rozmachem, na miarę europejskich ambicji. Bo czyż nie zasługujemy na lotnisko, które nie tylko nadąża za rosnącym ruchem, ale też wyprzedza go o krok?

Autor: ws