Wstrzymanie przygotowań do lewoskrętu na Alejach Trzech Wieszczów przez ZDMK

2 min czytania
Wstrzymanie przygotowań do lewoskrętu na Alejach Trzech Wieszczów przez ZDMK

Zarząd dróg odłożył plany, które miały zmienić fragment ruchu na głównej osi miasta. W Krakowie tymczasowe wstrzymanie ma zapobiec przedwczesnym wycinkom i kosztownym przeróbkom, zanim ustalona zostanie szersza koncepcja sieci komunikacyjnej. Decyzja budzi pytania o przyszłość skrzyżowań i zieleni w tej części miasta.

  • Decyzja Zarządu Dróg Miasta Krakowa
  • Przyszłość Alej Trzech Wieszczów i ochrona zieleni

Decyzja Zarządu Dróg Miasta Krakowa

Zarząd Dróg Miasta Krakowa wstrzymał przygotowania do budowy lewoskrętu z al. Słowackiego w ul. Mazowiecką. Jak poinformowano, prace projektowe zostały zawieszone, bo w najbliższych latach planowane inwestycje drogowe i kolejowe mogą zmienić rolę tego odcinka miasta. Wśród wymienionych przedsięwzięć są Trasa Pychowicka, Trasa Zwierzyniecka oraz plany budowy metra.

W praktyce oznacza to, że propozycja, która w krótkiej perspektywie mogła poprawić płynność i bezpieczeństwo na skrzyżowaniu, nie będzie teraz wdrażana. Urzędnicy tłumaczą, że rozwiązania drogowe projektowane są z myślą o długim okresie użytkowania; jeśli inwestycja miałaby zostać wdrożona teraz, mogłaby stać się nieadekwatna po uruchomieniu większych tras i wymagać późniejszej przebudowy lub likwidacji.

Decyzja ma też wymiar finansowy. Wstrzymanie prac ma zapobiec dublowaniu wydatków - uniknięciu sytuacji, w której krótko po zakończeniu jednej inwestycji trzeba byłoby ponownie przebudowywać ten sam odcinek.

Przyszłość Alej Trzech Wieszczów i ochrona zieleni

Wśród argumentów, które pojawiały się podczas konsultacji z mieszkańcami, była obawa przed wycinką drzew i zawężeniem pasa zieleni rozdzielającego jezdnie Alej Trzech Wieszczów. To jeden z powodów, dla których projekt napotkał opór wśród osób mieszkających i pracujących w okolicy.

Wstrzymanie przygotowań oznacza, że na razie nie nastąpi ingerencja w nasadzenia ani nie będzie ograniczany pas zieleni. Dalsze decyzje mają być podejmowane po zakończeniu prac koncepcyjnych i projektowych prowadzonych przez inne miejskie jednostki, które zweryfikują, czy i w jakiej formie rozwiązanie z lewoskrętem ma sens w kontekście szerszej sieci komunikacyjnej.

Mieszkańcy i kierowcy pozostają w oczekiwaniu. W praktyce decyzja daje czas na uporządkowanie planów strategicznych miasta i na zaprojektowanie rozwiązań, które będą kompatybilne z przyszłymi trasami i inwestycjami transportowymi.

na podstawie: Zarząd Dróg Miasta Krakowa.

Autor: krystian