Kraków bliżej Bielska-Białej dzięki nowym pociągom PKP Intercity

Nowa trasa od 1 października skraca podróż między Krakowem a Bielskiem-Białą — cztery pary pociągów, wygodne składy ED74 i miejsca na rowery. Sprawdź godziny i co miasto przygotowało dla pasażerów.
- Kraków zyskuje szybsze połączenia kolejowe
- Sprawdź rozkład i udogodnienia dla podróżnych
- Korzyści dla miasta i plany na kolejne lata
Kraków zyskuje szybsze połączenia kolejowe
W środę 1 października na dworzec Kraków Główny wjechał pierwszy z nowych pociągów relacji Bielsko-Biała – Kraków obsługiwanych przez PKP Intercity. Cztery pary składów kursują nową trasą przez Czechowice-Dziedzice, Oświęcim i Chrzanów, co pozwoliło skrócić czas przejazdu do 74 minut w najszybszym kursie — konkurencyjnie wobec samochodu. Pierwszy pociąg w Krakowie powitał m.in. prezydent Aleksander Miszalski; wśród przybyłych byli także podsekretarze stanu w Ministerstwie Infrastruktury Przemysław Koperski i Piotr Malepszak. Towarzyszyła im kapela z Zespołu Pieśni i Tańca „Ziemia Beskidzka” z Mesznej.
“Dzięki nowym połączeniom nasze miasto staje się łatwiej dostępne dla osób dojeżdżających do pracy, na uczelnie i do instytucji kultury. Zyska także gospodarka – firmy i inwestorzy będą mieli lepszy dostęp do talentów i partnerów biznesowych. To również impuls dla turystyki – krótszy dojazd sprawi, że jeszcze więcej osób wybierze Kraków na miejsce weekendowego wypoczynku czy jednodniowej wycieczki”
Aleksander Miszalski
Sprawdź rozkład i udogodnienia dla podróżnych
Nowe połączenia to osiem kursów dziennie (cztery pary). Poniżej pełny rozkład na trasie Bielsko-Biała – Kraków – Bielsko-Biała:
- IC 3400 Żylica Kraków Główny 5:23 – Bielsko-Biała Główna 6:43
- IC 4300 Żylica Bielsko-Biała Główna 20:31 – Kraków Główny 21:51
- IC 3402 Dębowiec Kraków Główny 10:35 – Bielsko-Biała Główna 11:52
- IC 4302 Dębowiec Bielsko-Biała Główna 16:08 – Kraków Główny 17:28
- IC 3404 Baltazar Kraków Główny 14:24 – Bielsko-Biała Główna 15:49
- IC 4304 Baltazar Bielsko-Biała Główna 12:12 – Kraków Główny 13:30
- IC 3406 Błatnia Kraków Główny 18:08 – Bielsko-Biała Główna 19:32
- IC 4306 Błatnia Bielsko-Biała Główna 7:33 – Kraków Główny 8:47
Pociągi są prowadzone składami typu ED74 (tzw. Edyty). Wykazują wyposażenie podnoszące komfort: klimatyzacja, system informacji pasażerskiej, wygodne fotele, gniazdka elektryczne i wi‑fi. Składy są dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, a dla rowerów przygotowano miejsca dla czterech jednośladów.
Korzyści dla miasta i plany na kolejne lata
Miasto od lat realizuje inwestycje, które mają lepiej włączyć kolej do systemu transportowego Krakowa. W ostatniej dekadzie wykonano m.in. przystanek Kraków Sanktuarium, przebudowano stację SKA Kraków Swoszowice wraz z parkingiem P&R oraz współpracowano przy dokumentacji dla łącznicy Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki. Wspólne prace z PKP dotyczyły też poprawy bezpieczeństwa na przejazdach i budowy urządzeń zabezpieczenia ruchu w ciągu linii Kraków Główny – Port Lotniczy Kraków-Balice. Gmina przekazała grunt pod parking P&R w Krakowie Kościelnikach, a na lata 2026–2028 zaplanowano współpracę z PKP PLK przy budowie przystanku SKA Kraków Prądnik Czerwony.
Nazwy nowych pociągów nawiązują do regionu Podbeskidzia i dorobku Studia Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej — stąd m.in. pociąg Baltazar, odwołujący się do prof. Baltazara Gąbki znanego z książek Stanisława Pagaczewskiego i adaptacji rysunkowych. Dla pasażerów to przede wszystkim krótszy dojazd, większa wygoda i nowa alternatywa do podróży między Krakowem a Beskidami.
na podstawie: Urząd Miasta Krakowa.
Autor: krystian