Kraków z metrem w dekadę - 29 stacji, prawie 300 tys. pasażerów dziennie

3 min czytania
Kraków z metrem w dekadę - 29 stacji, prawie 300 tys. pasażerów dziennie

Miasto przedstawiło trasę dwóch linii metra: prawie 29 km tuneli, 29 stacji i zasięg obejmujący niemal 40% mieszkańców w odległości 10 minut spacerem. W planie są autonomiczne składy, węzły przesiadkowe przy Dworcu Głównym i integracja z koleją — władze deklarują start użytkowania za 10 lat.

  • Krakowie zobacz projekt trasy i główne przystanki
  • Rusz buduj transformuj przestrzeń miejską
  • Planuj szybko z technologią i bezpieczeństwem

Krakowie zobacz projekt trasy i główne przystanki

Plany przedstawione w ICE Kraków zakładają dwie linie metra M1 i M2 o łącznej długości bliskiej 29 km i 29 stacjach. Trasa ma zaczynać się w Nowej Hucie w rejonie Kombinatu, gdzie powstanie także stacja techniczno-postojowa, przebiegać przez Aleję Róż do ronda Kocmyrzowskiego i Czyżyn, dalej przez zachodnią część Nowej Huty (stacja Wiślicka) w kierunku Prądnika Czerwonego (Bora-Komorowskiego, Rondo Młyńskie, Olsza), przez Rondo Mogilskie do Dworca Głównego, który ma stać się głównym węzłem łączącym metro z koleją i komunikacją miejską.

Na Starym Mieście zaplanowano stacje Stary Kleparz i Teatr Bagatela, dalej tunel w korytarzu Alei Trzech Wieszczów do stacji pod Muzeum Narodowym. Metro ma przekroczyć Wisłę i stworzyć ważny węzeł przy Rondzie Grunwaldzkim; w pobliżu znajduje się też stacja Ludwinów z powiązaniem pieszo-rowerowym, obejmując Dębniki, Podgórze i Kazimierz. Wspólny przebieg obu linii kończy się na stacji Brożka; dalej M1 kieruje się na Opatkowice, a M2 na Kurdwanów.

Rusz buduj transformuj przestrzeń miejską

Pierwsza linia M1 ma prowadzić na południowy zachód przez Ruczaj, Kampus UJ, Bobrzyńskiego, Lubostroń, Kobierzyn, Kliny do Opatkowic, gdzie planowane jest połączenie z koleją i węzeł dla obszaru metropolitalnego. Druga linia obsłuży Łagiewniki, okolice Zakopianki i przystanek Sanktuarium, kończąc w Podgórzu Duchackim trzema stacjami: Halszki, Witosa i krańcową Kurdwanów.

Wokół stacji przewidziano nowe przestrzenie publiczne, parki, przebudowane węzły komunikacyjne i parkingi P+R. Władze mówią o impulsie do przekształcenia obszarów takich jak Kombinat w Nowej Hucie czy okolice Zakopianki, a także o lepszych ciągach pieszych i rowerowych oraz zazielenianiu miasta.

Mamy jasny cel – chcemy, by za 10 lat krakowianie pojechali metrem – zapowiada prezydent Krakowa, Aleksander Miszalski.

Planuj szybko z technologią i bezpieczeństwem

Projektanci zakładają metro w większości w podziemnych tunelach, autonomiczne składy, wysoką częstotliwość kursowania i energooszczędność. Stacje i tunele będą projektowane tak, by mogły pełnić funkcję schronów w sytuacjach kryzysowych, co ma zwiększyć odporność miasta.

Metro w Krakowie będzie inwestycją bez kompromisów – mówi prezydent Stanisław Mazur.

Studium wskazuje konkretne efekty komunikacyjne: prawie 40% mieszkańców znajdzie się w zasięgu 10-minutowego spaceru do stacji, a w połączeniu z tramwajami i koleją aglomeracyjną — aż 63% będzie miało bezpośredni dostęp do szybkiego transportu szynowego. Prognozy mówią o skróceniu podróży: z Nowej Huty do Muzeum Narodowego czas spadnie z 40 do 26 minut, z Klinów do Dworca Głównego z 50 do 24 minut, a z południowego Kurdwanowa do Bagateli z 40 do 18 minut. Linia będzie krzyżować się z tramwajami 11 razy oraz z liniami kolejowymi 5 razy.

W planie przygotowań miasto zapowiada konsultacje rynkowe jeszcze w tym roku, wybór doradców, a w 2026 roku umowę na dokumentację techniczną obejmującą studium wykonalności i decyzję środowiskową; możliwe jest jednoczesne zlecenie projektu budowlanego. Najpóźniej w 2030 roku ma zostać ogłoszony przetarg na budowę szacowaną na około pięć lat, co odpowiada deklaracji, że pierwsze pociągi mogą ruszyć w ciągu dekady. Finans

na podstawie: Urząd Miasta w Krakowie.

Autor: krystian