Kraków i okolice z nowymi drogami lokalnymi przy DK7. Co i gdzie się zmieni?

3 min czytania
Kraków i okolice z nowymi drogami lokalnymi przy DK7. Co i gdzie się zmieni?

Ministerstwo Infrastruktury zatwierdziło program budowy i poszerzenia dróg lokalnych wzdłuż DK7 między Krakowem a Myślenicami, by odciążyć „zakopiankę” i poprawić bezpieczeństwo na najbardziej obciążonym odcinku.

  • Kraków i Mogilany biorą oddech z bocznymi jezdniami
  • Spis odcinków i co zniknie z zakopianki
  • Bezpieczniejsze wjazdy i mniej kolizji przy DK7

Kraków i Mogilany biorą oddech z bocznymi jezdniami

Budowa dwóch równoległych dróg lokalnych po obu stronach DK7 ma oddzielić ruch lokalny od tranzytowego i turystycznego. Inwestycję zatwierdziło Ministerstwo Infrastruktury; projekt przygotowuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Prace projektowe mają ruszyć w 2026 roku, a budowa zaplanowana jest na lata 2031–2032.

GDDKiA przewiduje poszerzenie do 6 m 21,4 km istniejących odcinków oraz budowę 4,5 km nowych jezdni. W praktyce mieszkańcy Libertowa, Mogilan, Głogoczowa, Krzyszkowic, Jawornika i Myślenic będą mogli poruszać się na krótkich dystansach bez konieczności wjazdu na bardzo ruchliwą DK7.

“To ważna inwestycja w stronę poprawy bezpieczeństwa i komfortu funkcjonowania mieszkańców”
— mówi wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar

Spis odcinków i co zniknie z zakopianki

Zmiany będą obejmować konkretne fragmenty dróg równoległych do DK7:

  • 8,8 km od nowego układu drogowego w Libertowie do węzła w Głogoczowie (km 675+400–684+220),
  • 1,1 km w Krzyszkowicach na północ od budowanego węzła (km 688+250–689+350),
  • 1,3 km na Syberii w Jaworniku (km 690+300–691+600),
  • 950 m na Tarnówku w Jaworniku od skrzyżowania z DW955 do węzła Myślenice przy ul. Sobieskiego (km 692+500–693+444),
  • 1 km w Myślenicach na południe od budowanego węzła (km 694+107–695+130).

Dodatkowo w Krzyszkowicach zaplanowano 440 m nowych dróg i poszerzenie 240 m istniejących. W sumie projekt przewiduje budowę ośmiu nowych mostów (każdy ok. 10 m), 12 przepustów oraz 23,9 km chodników.

GDDKiA zamierza też przeanalizować przeniesienie przystanków i kursów komunikacji zbiorowej na drogi lokalne, by autobusy i busy nie musiały włączać się bezpośrednio na ruchliwą „zakopiankę”.

Bezpieczniejsze wjazdy i mniej kolizji przy DK7

Celem jest ograniczenie liczby niebezpiecznych wjazdów i zjazdów z DK7. Dzięki połączeniu sieci dróg lokalnych aż 26 zjazdów i cztery lewoskręty mają zostać zlikwidowane (m.in. ul. Spadzista w Gaju, nawrotka koło przystanku Włosań i nawrotka przy stacji Orlen w Mogilanach, ul. Tarnówka w Myślenicach). Docelowo wjazd i wyjazd z DK7 ma być możliwy głównie poprzez węzły, które uznawane są za bezpieczniejsze.

Statystyki wskazują na skalę problemu: w latach 2016–2024 między Krakowem a Myślenicami odnotowano 79 wypadków spowodowanych nieudzieleniem pierwszeństwa i nieprawidłowym skręcaniem — w tych zdarzeniach zginęły 3 osoby, a 122 zostały ranne.

Prace wpisują się też w szerszy kontekst: niezależnie przygotowywana jest nowa S7 Kraków–Myślenice, a planowana Beskidzka Droga Integracyjna (S52) od Bielska-Białej do Głogoczowa ma dodatkowo zmieniać natężenia ruchu w regionie. W efekcie połączenie drogi ekspresowej z równoległymi jezdniami lokalnymi ma dać mieszkańcom bezpieczniejsze i wygodniejsze warunki podróżowania oraz częściowo odciążyć istniejącą „zakopiankę”.

Przypomnienie wykonanych i prowadzonych prac na DK7: w ostatnich latach oddano węzeł w Gaju, kładki w Mogilanach i Głogoczowie, trwa budowa węzłów w Krzyszkowicach i Myślenicach oraz rozbudowa układu drogowego w Libertowie. GDDKiA złożyła też wniosek o pozwolenie na budowę węzła w Jaworniku.

na podstawie: MUW.

Autor: krystian