Kraków poprawia bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych jakie zmiany czekają mieszkańców

2 min czytania
Kraków poprawia bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych jakie zmiany czekają mieszkańców


W Krakowie ruszyły prace nad poprawą bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych. Miasto stawia na nowoczesne oznakowanie i zmiany w organizacji ruchu, by ułatwić mieszkańcom bezpieczne przekraczanie ulic. Sprawdź, jakie rozwiązania już trafiają na krakowskie ulice i co jeszcze czeka pieszych.

  • Kraków modernizuje przejścia dla pieszych – zobacz, co się zmienia
  • Zobacz, jak Kraków zwiększa bezpieczeństwo przy szkołach i ruchliwych ulicach

Kraków modernizuje przejścia dla pieszych – zobacz, co się zmienia

Przejścia dla pieszych to miejsca, gdzie bezpieczeństwo powinno być priorytetem. W Krakowie trwa właśnie proces korekty organizacji ruchu oraz montażu nowych urządzeń poprawiających widoczność i ochronę pieszych. To odpowiedź miasta na potrzeby mieszkańców, którzy chcą czuć się pewniej podczas codziennych spacerów po mieście.

Jak podkreśla Urząd Miasta, kluczowe jest nie tylko wyznaczenie odpowiednich lokalizacji przejść, ale też wyposażenie ich w elementy infrastruktury drogowej, takie jak chodniki, obniżone krawężniki czy specjalne oświetlenie. Dzięki temu piesi mogą bezpiecznie przekraczać jezdnię nawet w miejscach o dużym natężeniu ruchu.

„Taki stan można uzyskać w przypadku realizacji zadań inwestycyjnych, czyli budowy nowych przejść dla pieszych. Są one wykonywane zgodnie z wytycznymi i wyposażane w te elementy” – informuje Urząd Miasta Krakowa. Jednak wiele istniejących przejść powstało dawno temu i wymaga modernizacji, bo często brakuje tam odpowiednich zabezpieczeń.

Zobacz, jak Kraków zwiększa bezpieczeństwo przy szkołach i ruchliwych ulicach

Miasto nie zostawia tych starszych przejść bez opieki. Tam, gdzie są one potrzebne mieszkańcom, wprowadzane są systematyczne zmiany. Najczęściej polegają one na zastosowaniu bardziej widocznego oznakowania pionowego – na przykład znaków D-6 na fluorescencyjnym tle czy dodatkowych znaków ostrzegawczych przed przejściami.

Szczególną uwagę zwraca się na rejony szkół i placówek oświatowych, gdzie pojawia się tzw. oznakowanie przejść szkolnych. Oznakowanie poziome P-10 jest nanoszone na czerwonym tle, a do tego dochodzi komplet znaków pionowych (D-6 + T-27) montowanych na fluorescencyjnym tle, co znacznie zwiększa ich widoczność dla kierowców.

W miejscach z szerokimi ulicami jednojezdniowymi dwukierunkowymi, gdzie liczba pasów ruchu przekracza dwa, stosowane są wyspy azylu dzielące przejście na etapy. Przykładem jest ul. Bunscha przy skrzyżowaniu z ul. Mochnaniec. Takie rozwiązanie pozwala pieszym pokonać jezdnię bezpieczniej i bardziej uporządkowanie, choć wymaga rezygnacji z części pasa ruchu pod azyl.

Urząd Miasta zaznacza jednak, że najskuteczniejszą metodą jest przebudowa ulic tak, aby spełniały normy bezpieczeństwa i umożliwiały wdrożenie nowoczesnych rozwiązań infrastrukturalnych. Niestety ze względu na koszty i realia miejskie nie da się tego zrobić wszędzie od razu. Dlatego obecnie miasto skupia się na dostępnych środkach – przede wszystkim zmianach w organizacji ruchu.

Na podst. Urząd Miasta w Krakowie

Autor: krystian