Małopolska na fali turystyki 12 mln pasażerów w Balicach w 2025 roku

Małopolska przyciąga coraz więcej turystów z Bliskiego i Dalekiego Wschodu, a lotnisko w Balicach bije rekordy popularności. Jak region radzi sobie z wyzwaniami związanymi z rosnącym ruchem turystycznym i jakie plany mają lokalni liderzy branży? O tym rozmawiano podczas III Europejskiego Kongresu Sportu i Turystyki w Zakopanem.
- Małopolska jako centrum turystycznych innowacji i gościnności
- Lotnisko w Balicach dynamicznie rozwija się dla mieszkańców i gości
- Turystyka Bliskiego Wschodu szansą dla Małopolski
Małopolska jako centrum turystycznych innowacji i gościnności
Co czwarty turysta odwiedzający Polskę wybiera Małopolskę jako swój cel podróży. To wynik nie tylko bogatej oferty kulturalnej i rekreacyjnej, ale także doskonałej współpracy lokalnych organizacji turystycznych. W ubiegłym roku region gościł aż 108 wizyt studyjnych, w których uczestniczyło 500 dziennikarzy i touroperatorów z całego świata. To pokazuje, że Małopolska jest miejscem, które przyciąga uwagę i inspiruje do dalszego rozwoju branży.
Grzegorz Biedroń, prezes Małopolskiej Organizacji Turystycznej, podkreślił:
Nie jesteśmy brzydką panną, która musi płacić, żeby ktoś się nią zainteresował”
. Takie podejście sprawia, że region nieustannie umacnia swoją pozycję na mapie turystycznej Europy.
Lotnisko w Balicach dynamicznie rozwija się dla mieszkańców i gości
Kraków Airport to dziś jedno z najszybciej rozwijających się lotnisk w Europie. W 2024 roku obsłużyło już 11 milionów pasażerów, a prognozy mówią o osiągnięciu 12 milionów do 2025 roku. To ogromny sukces, który przekłada się na dostępność nowych kierunków lotniczych, m.in. do Dubaju czy Rijadu.
Łukasz Strutyński, prezes lotniska, zwraca uwagę na inwestycje planowane do 2028 roku:
Oprócz rozbudowy pasa startowego przeniesiemy budynek biurowy, aby zrobić przestrzeń do dalszego rozwoju. Zamontujemy urządzenia do samodzielnego odprawiania bagażu oraz odświeżymy sanitariaty pojawi się tam możliwość umycia stóp, co jest bardzo ważne dla klientów z Bliskiego Wschodu”
. Takie działania świadczą o otwartości regionu na różnorodność kulturową i potrzeby międzynarodowych podróżnych.
Turystyka Bliskiego Wschodu szansą dla Małopolski
W obliczu protestów przeciwko nadmiernemu ruchowi turystycznemu w niektórych europejskich miastach, Małopolska stawia na zrównoważony rozwój i selektywną ofertę. Turyści z Bliskiego Wschodu są szczególnie cenieni nie generują problemów związanych z hałasem czy spożyciem alkoholu, co pozytywnie wpływa na relacje z mieszkańcami.
Poseł Andrzej Gut-Mostowy zapewnił o działaniach parlamentarnych mających na celu ułatwienie procedur wizowych dla gości z Arabii Saudyjskiej, Chin i Indii:
Myślimy o dużym rynku ludzi, chcących do nas przylecieć w celach wyłącznie turystycznych, ale nie możemy zapomnieć o tych, dla których pobyt w naszym kraju jest wstępem do pozostania w Europie”
Dane pokazują też wyjątkową wartość ekonomiczną tej grupy turystów według badań UE sprzed dwóch lat turyści ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich wydają więcej niż Chińczycy mimo ich liczebności. To potwierdza potencjał Małopolski jako atrakcyjnego kierunku dla wymagających podróżników.
Prezes MOT podsumował:
Cały czas pamiętamy o polskich turystach. Branża może wygenerować tysiące nowych miejsc pracy. Gdybyśmy jeszcze na poziomie centralnym inwestowali w promocję Polski tyle ile robią to Chorwaci czy Słowacy…”
. Dzięki takim inicjatywom Małopolska ma szansę stać się jeszcze bardziej rozpoznawalna na globalnej mapie turystyki.
Na podstawie: Małopolski Urząd Marszałkowski
Autor: krystian