MUW Kraków: Most na Białce w Trybszu w gminie Łapsze Niżne: nowa brama na Spisz zostanie niebawem otwarta

4 min czytania

Trybsz to niewielka miejscowość położona w gminie Łapsze Niżne w powiecie nowotarskim. Słynie z pięknego, drewnianego kościoła z XVI wieku. Trybsz to także doskonała baza wypadowa dla turystów, którzy przyjeżdżają na górskie wędrówki. I to tutaj powstanie jedna z bardziej spektakularnych i ciekawych inwestycji realizowanych dzięki Rządowemu Funduszowi Rozwoju Dróg: most na rzece Białce.

Wojewoda małopolski Łukasz Kmita wraz wójtem gminy Łapsze Niżne Jakubem Jamrozem obejrzeli postęp prac przy budowie obiektu.

Nowa brama na Spisz

Nowy most powstaje w miejscu starego obiektu, który został wybudowany w latach 1912-1914.

- Stary most służył mieszkańcom przez ponad wiek. Jego konstrukcja była już bardzo wysłużona i nie nadawała się do dalszego użytkowania. Podpory przeprawy były usytuowane w korycie górskiej rzeki Białki. Drzewa i kamienie niesione przez rzekę przy podniesionych stanach mogły więc nawet grozić zerwaniem mostu. Nowy obiekt jest w pełni bezpieczny nie ma podpór w korycie Białki. To projekt przemyślany i uwzględniający lokalne uwarunkowania. Cieszę się, że jesteśmy już prawie na finiszu. Większość zasadniczych prac została wykonana. Niebawem mają odbyć się próby obciążeniowe. Już za kilka tygodni przeprawa zostanie udostępniona mieszkańcom i turystom wyjaśnia wojewoda małopolski Łukasz Kmita.

Nowy most jest szeroki na 15 m, z czego 7 m zajmuje sama jezdnia. Poprzednia przeprawa miała szerokość jezdni maksymalnie 4,5 m. Obiekt wykonany jest w konstrukcji żelbetowej łukowej, do której podwieszona jest płyta z dodatkowymi cięgnami o długości ponad 30 km. Długość przęsła wynosi ok. 90 metrów. Oprócz samej przeprawy mostowej trwają prace nad wykonaniem tzw. najazdów po jednej i drugiej stronie, które będą miały łączną długość 300 m.

Stary most na Białce w Trybszu to już więc historia. Rozebrano go w marcu 2022 roku, a jego metalowe części zostały pocięte na kawałki.

Więcej o inwestycji i historii starego mostu:
<https://www.youtube.com/watch?v=nWIoAYrNV8U >
<https://mojepieniny.pl/trwa-budowa-mostu-w-trybszu/ >
**

Potencjał Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg**
Szansę na realizację rozbudowy drogi powiatowej nr 1642K Groń Trybsz Niedzica wraz z obiektem mostowym otworzył Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg.

- Ponad 16 mln złotych to całkowita wartość inwestycji. Prawie 6,7 mln zł to rządowe środki, którymi to zadanie zostało wsparte. Tak działa Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg. Ten most jest ważny dla całego Spiszu mówi wojewoda Kmita.

Ponad 1,3 mld zł z RFRD dla Małopolski

Od 2019 do 2023 r. łączna kwota rządowego wsparcia przyznanego dla naszego regionu w ramach RFRD wyniosła już ponad 1,3 mld zł.

- W ramach przeprowadzonych dotychczas naborów zawarliśmy ponad tysiąc umów na budowę, przebudowę lub remont prawie 1,1 tys. km dróg gminnych i powiatowych. Na naszych oczach zmieniają się lokalne połączenia. RFRD to program, który jest narzędziem kompleksowej i strategicznej poprawy stanu lokalnych dróg. Rządowe wsparcie otwiera przed samorządami nowe możliwości. Umożliwia realizację zadań, o których marzą mieszkańcy. Razem zmieniamy Małopolskę w ogromny plac budowy. Nasz region rośnie w siłę dzięki wzorowej współpracy w myśl zasady: razem jesteśmy silniejsi! mówi wojewoda Łukasz Kmita.

Niedawno wojewoda Łukasz Kmita ogłosił nabór wniosków na dofinansowanie w 2024 r. zadań polegających budowie, przebudowie lub remoncie dróg powiatowych i gminnych.

Środki, jakie dzięki decyzji premiera Mateusza Morawieckiego otrzymała Małopolska, to prawie 229 mln zł na nowe zadania. Z tej puli ponad 137 mln zł trafi na zadania gminne, a prawie 91,5 mln zł na zadania powiatowe.

Oprócz nowych zadań realizowane będą zadania wieloletnie, na które przypadnie kwota prawie 72 mln zł.

Mosty w regionie

- W powiecie nowotarskim również dzięki środkom rządowym powstała inna inwestycja mostowa. Most w Tylmanowej w gminie Ochotnica Dolna połączył brzegi Dunajca. Dzięki dobrej współpracy samorządu z rządem inwestycja ta została dofinansowana z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w kwocie ponad 6,3 mln zł, co stanowi blisko połowę kosztu całkowitego. Dofinansowanie na budowę mostu Brzegi o długości 104 m popłynęło również z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych w wysokości ponad 2,2 mln zł. Kolejne środki przeznaczył samorząd województwa małopolskiego, w kwocie ponad 3,8 mln zł przypomina wojewoda.

Ponadto w ramach programu Mosty dla Regionów” w Małopolsce dofinansowanie uzyskały zadania:

1. Przeprawa mostowa w ciągu drogi powiatowej w miejscowości Jeziorzany wraz z drogami dojazdowymi na rzece Wiśle, łączącej gminę Skawina i gminę Liszki;
2. Budowa mostu na rzece Wisła wraz z budową nowego przebiegu DW 775 w gminie Nowe Brzesko;
3. Budowa połączenia DK 87 z DW 969 w Nowym Sączu wraz z budową mostu na Dunajcu.

Zakopianka”

Wojewoda Łukasz Kmita zapoznał się również ze stanem budowy drogi krajowej nr 47 Rabka-Zdrój Zakopane na odcinku Rdzawka-Nowy Targ.

- Ten ponad 16-kilometrowy odcinek popularnej zakopianki” rośnie w oczach. Mam nadzieję, że już za rok będziemy mogli cieszyć się z korzystania z tej strategicznie ważnej dla Małopolski inwestycji, na którą czekają mieszkańcy naszego województwa oraz turyści, tak chętnie odwiedzający Podhale mówi wojewoda małopolski Łukasz Kmita.

Projektowana droga przebiega w nowym śladzie, zaplanowano 4 bezkolizyjne węzły drogowe, 22 obiekty inżynierskie (mosty, wiadukty, estakady), przebudowane będą drogi lokalne, drogi dojazdowe i poprzeczne, umożliwiające połączenie z istniejącą siecią dróg lokalnych. W efekcie prowadzonych inwestycji połączony zostanie Kraków z Nowym Targiem, na całym przebiegu, drogą dwujezdniową. Ma to kluczowe znaczenie ze względu na czas przejazdu i bezpieczeństwo ruchu dla wszystkich osób wyjeżdżających z różnych regionów kraju na Podhale i pod Tatry.

Decyzja o zezwoleniu na realizację tej inwestycji drogowej została wydana przez Wojewodę Małopolskiego w czerwcu 2020 r.

Autor: krystian