Na ul. Meissnera, na odcinku od ronda Młyńskiego do ul. Ugorek, zastosowano rozwiązania mające poprawić bezpieczeństwo ruchu drogowego i pieszych. Wprowadzone zmiany uniemożliwią w przyszłości wyprzedzanie na pasach oraz zminimalizują przekraczanie prędkości w tym miejscu.

Poprawa bezpieczeństwa pieszych na ul. Meissnera
Fot. pixaby.pl

Na tym odcinku znajdują się przejścia dla pieszych, które podlegały audytowi BRD w poprzednich latach.

– Po wprowadzeniu zmian powstała niezagospodarowana przestrzeń, którą można było przeznaczyć na parkowanie. Dodatkowych miejsc będzie ok. 70, więc nie jest to mała liczba – mówi Łukasz Gryga, dyrektor Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu UMK.

Co ważne, wprowadzone na ul. Meissnera rozwiązanie nie generuje dużych kosztów, a jak pokazały podobne zastosowania w innych miejscach w Krakowie, daje podobne rezultaty. Np. koszt instalacji sygnalizacji świetlnej na przejściu (przez obie jezdnie) to ok. 200 tys. złotych, na całym skrzyżowaniu – 300-400 tys. zł.

Badania pokazują, że uderzenie w pieszego przy 30 km/h (prędkości w momencie uderzenia, czyli już po ewentualnej reakcji hamowania) daje szanse na przeżycie ok. 80-90 proc. a przy 50 km/h wartości te różnią się, ponieważ zależą od tego z jakim pojazdem mamy do czynienia i stanem zdrowia poszkodowanego (w tym wiekiem), średnio jednak jest to ok. 50 proc. Przy poruszaniu się z prędkością powyżej 60 km/h ryzyko śmierci potrąconego pieszego wzrasta znacznie. Dokładnie obrazuje to grafika do pobrania ze strony Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.