UM Kraków: Miasto przeciwne wariantom linii kolejowej do CPK

2 min czytania

Miasto sprzeciwia się dwóm proponowanym przez władze państwowe koncepcyjnym wariantom tras linii kolejowej, która miałaby połączyć w przyszłości Kraków z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Władze Krakowa zwracają uwagę, że koszty społeczne zaproponowanych rozwiązań są nie do przyjęcia dla krakowian (w sąsiedztwie inwestycji zwiększyłoby się natężenie hałasu, konieczne byłoby wyburzenie budynków, jak i likwidacja terenów zielonych). Budowa linii wiązałaby się też z kolizją z przedsięwzięciami realizowanymi przez miasto: linią szybkiego tramwaju z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej i Trasą Wolbromską. Mieszkańcy Krakowa, którzy chcieliby wesprzeć stanowisko miasto, mogą złożyć protesty i uwagi za pomocą elektronicznego formularza zamieszczonego na stronie CPK.

Miasto Kraków jest za koncepcją realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Niemniej jednak planowane warianty linii kolejowej, które mają przebiegać na terenie Krakowa, muszą przede wszystkim uwzględniać interes mieszkańców, a także fakt, że inwestycje państwowe nie mogą kolidować z miejskimi mówi Jerzy Muzyk, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju.

Z punktu widzenia mieszkańców Krakowa koncepcja przedstawiona przez władze centralne jest nie do przyjęcia. Planowane warianty linii kolejowej za bardzo ingerują w tkankę miasta. Możliwe, że byłoby konieczne wyburzenie budynków, jak i likwidacja części terenów zielonych. Jest pewne, że tego rodzaju inwestycja spowodowałaby zwiększenie natężenia hałasu w okolicy planowanych torów kolejowych. Dlatego też Miasto Kraków składa swój sprzeciw wobec planowanych przez rządową spółkę wariantów tras linii kolejowej.

Zobacz: mapę linii kolejowej łączącej Kraków z Centralnym Portem Komunikacyjnym

Do wtorku, 10 marca trwają konsultacje społeczne rządowego dokumentu Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego”. Do tego czasu mieszkańcy mogą składać uwagi i opinie do proponowanych wariantów tras linii kolejowej m.in. na terenie Krakowa. Wszyscy zainteresowani mogą zapoznać się z obwieszczeniem i złożyć indywidualne uwagi:

  • za pomocą elektronicznego formularza wybierając Ciąg 7, linie 111 i 113, arkusz 3 z 3;
  • drogą mailową należy wysłać skan wypełnionego formularza na adres Centralnego Portu Komunikacyjnego: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Zobacz: Centralny Port Komunikacyjny konsultacje prezentacja [pdf]

Centralny Port Komunikacyjny ma powstać w Baranowie pod Warszawą. Lotnisko w wizji rządowej spółki to także gigantyczny węzeł transportowy, do którego będzie można dojechać pociągiem z każdego krańca kraju. Podróż z największych polskich miast ma zająć nie więcej niż dwie i pół godziny. Linie, które będą się zbiegały w CPK, nazwano szprychami. Na południe od CPK prowadzi szprycha” nr 7. Pociągi miałyby jeździć z planowanego przez rządową spółkę lotniska Centralną Magistralą Kolejową, która od Zawiercia zostanie wydłużona na południe. Na wysokości Olkusza ma powstać duża stacja przesiadkowa, czyli Węzeł Małopolsko-Śląski. Stąd tory pobiegną w stronę Katowic i Krakowa.

Więcej informacji o Centralnym Porcie Komunikacyjnym: www.cpk.pl

Autor: krystian