Nowy system opłat za wjazd do Strefy Czystego Transportu zmienia zasady w Krakowie

W Krakowie ruszyła możliwość uiszczania opłat za wjazd do Strefy Czystego Transportu przez internet i aplikację miejską. To kolejny krok przed wejściem strefy w życie - zmiany mają dotknąć zarówno kierowców przyjezdnych, jak i tych, którzy codziennie dojeżdżają do pracy. W powietrzu czuć gotowość administracji do testowania mechanizmów opłat i zachęcania do planowania podróży.
- Uruchomienie funkcji w systemie SCT - gdzie zapłacisz
- Jak będą wyglądać opłaty w latach 2026-2028
- Co to oznacza dla ruchu w Krakowie
Uruchomienie funkcji w systemie SCT - gdzie zapłacisz
Zarządzanie opłatami odbywa się teraz przez serwis obsługujący Strefę Czystego Transportu prowadzony przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa oraz przez miejską aplikację mKraków - w niej udostępniono specjalny kafelek SCT. To narzędzie pozwala dokonać opłaty zdalnie, bez konieczności postojów czy dodatkowych urządzeń.
Jak będą wyglądać opłaty w latach 2026-2028
Strefa zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2026 i wprowadzony został okres przejściowy obejmujący lata 2026–2028 - przez ten czas pojazdy z zewnątrz, które nie spełniają norm emisji i nie są zwolnione, będą mogły wjeżdżać po uiszczeniu opłaty. Po 31 grudnia 2028 wykupienie opłat przestanie być możliwe - do strefy będą wpuszczane wyłącznie auta spełniające wymagania emisji, z wyjątkiem wcześniej przewidzianych zwolnień (np. pojazdy specjalne).
System opłat przewiduje kilka wariantów:
- opłata godzinowa - 2,50 zł za godzinę dla sporadycznych wjazdów;
- opłata dzienna - w 2026 zapłata za dwie kolejne godziny daje prawo do poruszania się do końca danego dnia (czyli skuteczna dzienna opłata odpowiada koszcie dwóch godzin), natomiast w 2027 dzienna opłata wyniesie 15 zł (opłata za sześć godzin z rzędu);
- abonament miesięczny - dla osób dojeżdżających regularnie:
- 2026 - 100 zł miesięcznie,
- 2027 - 250 zł miesięcznie,
- 2028 - 500 zł miesięcznie.
Co to oznacza dla ruchu w Krakowie
Nowy mechanizm to zarówno zachęta do ograniczenia wjazdów samochodowych, jak i rozwiązanie dla tych, którzy muszą korzystać z auta - lecz koszty rosną w kolejnych latach, więc decyzje o formie opłaty wymagają kalkulacji. Po zakończeniu okresu przejściowego dostęp do strefy z zewnątrz będą miały już tylko pojazdy spełniające normy emisji, co zmieni strukturę ruchu i wybory transportowe osób dojeżdżających do miasta.
Dodatkowe uwagi praktyczne:
- opłata dzienna w 2026 efektywnie kosztuje tyle, ile dwie godziny - to może być korzystne dla krótkich, jednorazowych wizyt;
- porównanie punktów równowagi dla abonamentu:
- przy cenie dziennej równoważnej dwóm godzinom w 2026 - abonament 100 zł “zwróci się” przy około 20 dniach w miesiącu;
- przy dziennej stawce 15 zł w 2027 - abonament 250 zł staje się opłacalny przy około 17 dniach w miesiącu;
- warto wcześniej sprawdzić swoje możliwości płatnicze w aplikacji mKraków i rozważyć alternatywy - carpooling, większe wykorzystanie transportu zbiorowego czy elastyczne godziny pracy.
Informacje pochodzą z komunikatu uruchamiającego funkcjonalność systemu obsługi Strefy Czystego Transportu publikowanego przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa - to punkt wyjścia do planowania codziennych dojazdów i oszacowania kosztów dla osób przyjezdnych oraz stałych dojeżdżających.
na podstawie: Urząd Miasta Krakowa.
Autor: krystian

