Przebudowa Jordanowskiej, Piaskowej i Stelmachów wkracza w końcową fazę

3 min czytania
Przebudowa Jordanowskiej, Piaskowej i Stelmachów wkracza w końcową fazę

Na kilku odcinkach w północnej części Krakowa sprzęt budowlany już ustępuje miejsca warstwom nawierzchni i chodnikom. Mimo że zasadnicze prace mają się zakończyć do końca roku, drobne roboty i prace wykończeniowe przesunęły całkowite zakończenie inwestycji na kolejny etap. Mieszkańcy mogą nadal korzystać z przejazdu przez obszar robót – ale trzeba się liczyć z tymczasową organizacją ruchu. To inwestycja, która na stałe odmieni układ kilku ulic i poprawi obsługę komunikacyjną tej części miasta.

  • Roboty drogowe i sieciowe na ul. Jordanowskiej, Piaskowej i Stelmachów przybierają ostateczny kształt
  • Jak zmiany wpłyną na ruch i codzienne dojazdy w Krakowie

Roboty drogowe i sieciowe na ul. Jordanowskiej, Piaskowej i Stelmachów przybierają ostateczny kształt

Przy pracach prowadzonych przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa i Wodociągi Miasta Krakowa wykonano przebudowę jezdni i chodników oraz urządzenia towarzyszące, które miały poprawić zarówno ruch samochodowy, jak i warunki dla pieszych oraz pasażerów komunikacji miejskiej. W ramach inwestycji powstały m.in.:

  • nowe zjazdy i miejsca postojowe,
  • place do zawracania oraz dwa ronda na skrzyżowaniach - na przecięciu ul. Jordanowskiej z ul. Stelmachów i na skrzyżowaniu ul. Chełmońskiego z ul. Piaskową,
  • zatoki i przystanki autobusowe wraz z wiatami,
  • przebudowana sieć: wodociągowa, energetyczna, oświetlenie uliczne, gazowa, teletechniczna, kanał technologiczny oraz kanalizacja deszczowa i sanitarna.

Zasadnicze roboty planowano zakończyć do końca roku, jednak wykonanie zaplecza techniczno-socjalnego dla pracowników Komunikacji Miejskiej w Krakowie, kompletne oznakowanie i wdrożenie docelowej organizacji ruchu wymaga przedłużenia prac i przesunięcia daty zamknięcia projektu na 2026 rok. Wciąż trwają też drobne prace przy pętli autobusowej przy ul. Chełmońskiego.

Koszt przedsięwzięcia wynosi około 36,2 mln zł.

Jak zmiany wpłyną na ruch i codzienne dojazdy w Krakowie

Przejazd przez obszar remontu został utrzymany w ramach tymczasowej organizacji ruchu - możliwy jest m.in. przejazd z ul. Łokietka na ul. Stelmachów. To znaczące ułatwienie dla osób korzystających z tej osi, ale jednocześnie trzeba liczyć się z elementami zabudowy tymczasowej, przesuniętymi miejscami postojowymi i potencjalnymi zmianami lokalizacji przystanków.

Dla mieszkańców i kierowców praktyczne wskazania wynikające z prac:

  • obserwować oznakowanie i komunikaty publikowane przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa oraz informacje o kursowaniu autobusów od Komunikacji Miejskiej w Krakowie,
  • liczyć się z pracami wykończeniowymi i okresowymi utrudnieniami do momentu dokończenia zaplecza technicznego i wprowadzenia stałej organizacji ruchu w 2026 roku,
  • docelowo oczekiwać płynniejszego ruchu dzięki nowym rondom, poprawionym chodnikom i zatokom autobusowym oraz bardziej uporządkowanej sieci podziemnej, co powinno zmniejszyć liczbę awarii i przełączek sieciowych.

Inwestycja — realizowana wspólnie przez miejskie służby drogowe i wodociągowe — ma na celu nie tylko poprawę komfortu podróży, ale też zabezpieczenie infrastruktury na przyszłość. Dla wielu okolicznych osiedli efekty będą odczuwalne dopiero po zakończeniu wszystkich robót i uruchomieniu docelowego układu drogowego oraz komunikacyjnego.

na podstawie: UM Kraków.

Autor: krystian