Jak pierwsza w KAS klasa celno-skarbowa w Janowie Podlaskim przygotowuje młodych do służby

2 min czytania
Jak pierwsza w KAS klasa celno-skarbowa w Janowie Podlaskim przygotowuje młodych do służby

W Janowie Podlaskim rozbrzmiewała musztra i pytania o przyszłość - do szkoły przyjechał przedstawiciel Ministerstwa Finansów, by zobaczyć na własne oczy, jak działa pierwsza w strukturach KAS klasa o profilu celno-skarbowym. Uczniowie zaprezentowali ceremoniał, a rozmowy przeszły od praktycznych umiejętności do perspektyw zawodowych w służbie. Wizyta podkreśliła partnerstwo między szkołą a instytucjami skarbowymi.

  • Wizyta w Janowie Podlaskim przy musztrze i meldunku - scena dla Zbigniewa Stawickiego
  • Spotkania z kadrą i liderami KAS - rozmowy o edukacji i rekrutacji

Wizyta w Janowie Podlaskim przy musztrze i meldunku - scena dla Zbigniewa Stawickiego

Do Liceum Ogólnokształcącego działającego w ramach Zespołu Szkół im. Adama Naruszewicza przyjechał Zbigniew Stawicki - Podsekretarz Stanu, Zastępca Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Spotkanie otworzył meldunek z rąk ucznia klasy celno-skarbowej, a następnie odbył się dynamiczny pokaz musztry paradnej przygotowany przez klasy II-IV. Musztra i ceremoniał to element programu nauczania — obok teorii o zadaniach KAS młodzież ćwiczy taktykę, techniki interwencji oraz zajęcia strzeleckie, a także uczestniczy w wyjazdach do oddziałów granicznych i wewnętrznych.

Program ma charakter praktyczny: uczniowie poznają zagadnienia z zakresu prawa celnego, postępowań karnych skarbowych, kontroli celno-skarbowej oraz ograniczeń pozataryfowych. Dzięki partnerstwu szkoły z jednostkami skarbowymi młodzi ludzie mają okazję zderzyć szkolną wiedzę z realiami służby.

Spotkania z kadrą i liderami KAS - rozmowy o edukacji i rekrutacji

Po prezentacjach Zbigniew Stawicki rozmawiał z dyrekcją szkoły oraz przedstawicielami Lubelskiej Izby Administracji Skarbowej i Lubelskiego Urzędu Celno-Skarbowego, dziękując za współpracę przy tworzeniu i rozwoju klasy. Tematem rozmów były geneza i cele projektu, formuła zajęć oraz promocja kierunku. Minister wskazał, że jednym z celów jest zachęcenie młodzieży do służby i pracy dla państwa w strukturach KAS, a młodzi uczestnicy zadawali pytania o ścieżki rekrutacji oraz o pomysł utworzenia Wyższej Szkoły Służby Celno-Skarbowej, która przygotowywałaby do zawodu funkcjonariusza SCS.

Spotkanie z przedstawicielem nadzorującym zwalczanie przestępczości ekonomicznej dało uczniom rzadką szansę na bezpośredni dialog z decydentem - dyskusja dotyczyła zarówno codziennych obowiązków służby, jak i długofalowych planów edukacyjnych.

Dla mieszkańców i młodych ludzi z regionu to sygnał - inwestycja w praktyczne klasy daje realne umiejętności i ścieżki kariery. Program łączy teorię z praktyką, zapewnia kontakt z placówkami KAS i może ułatwić wejście na rynek pracy w służbach bezpieczeństwa finansowego. Docenienie pracy nauczycieli i zaangażowania uczniów przez przedstawicieli KAS potwierdza, że takie inicjatywy mają realny wpływ na wybory edukacyjne młodzieży.

na podstawie: Małopolski Urząd Celno-Skarbowy w Krakowie.

Autor: krystian