Zarządzanie Strefą Czystego Transportu przejmie Zarząd Dróg Miasta Krakowa

Od 1 stycznia 2026 r. w Krakowie zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu — miasto powierza jej obsługę Zarządowi Dróg Miasta Krakowa, który ma przejąć zadania związane z wdrożeniem i codziennym nadzorem strefy. To ruch mający uporządkować kompetencje i wykorzystać istniejące systemy monitoringu drogowego.
- Przejęcie zadań i powód zmian
- Jak będzie działać strefa i kto za nią odpowiada
Przejęcie zadań i powód zmian
Decyzję o przekazaniu obowiązków podjął prezydent Aleksander Miszalski. Projekt uchwały, który wkrótce trafi pod głosowanie radnych, ma zmienić statuty Zarządu Dróg Miasta Krakowa i Zarządu Transportu Publicznego — to ZDMK ma od teraz prowadzić przygotowania i dalsze zarządzanie Strefą Czystego Transportu (SCT). Zmiana wynika też z rekomendacji audytu organizacyjnego Gminy Miejskiej Kraków z 2024 r., który wskazał konieczność uporządkowania kompetencji miejskich jednostek.
Jak będzie działać strefa i kto za nią odpowiada
Strefa obejmie obszar w przybliżeniu wewnątrz IV obwodnicy, czyli około połowy powierzchni Krakowa; wejście w życie planowane jest na 1 stycznia 2026 r. ZDMK, który od lat zarządza Obszarem Płatnego Parkowania (OPP), ma doświadczenie w prowadzeniu wydzielonych stref miejskich, obsłudze wniosków i systemów kontroli. Wsparciem dla SCT będzie budowany w mieście Inteligentny System Transportu oparty na kamerach — element kluczowy dla egzekwowania zasad w strefie.
W najbliższym czasie uruchomiony zostanie system obsługi zgłoszeń kierowców, którzy nie spełniają norm SCT, a chcieliby uzyskać odpłatne zezwolenie na wjazd lub prawo do wjazdu na zasadach specjalnych (np. dojazd do wybranych placówek medycznych). Podstawowe informacje dostępne są na stronie sct.krakow.pl, a dodatkowe wyjaśnienia można uzyskać dzwoniąc do Krakowskiego Centrum Kontaktu — 12 616 55 55.
na podstawie: ZDM Kraków.
Autor: krystian

