Brincken maluje niepokój: nowa wystawa „Pejzaż z niepokojem 2022/2025” w Zabytkowych Piwnicach MCK.

W zabytkowych piwnicach pod Krakowem pojawi się artystyczny dziennik prowadzony ręką profesora Adama Brinckena — prace, które próbują oswoić lęk, nie opisując wojny dosłownie. Międzynarodowe Centrum Kultury pokaże prace będące reakcją na wydarzenia zza wschodniej granicy w języku abstrakcji i materiałowych eksperymentów.
- Pejzaż z niepokojem 2022/2025 pokazuje, jak artysta mierzy się z wojną
- Profesor Brincken pokazuje, że doświadczenie i eksperyment idą w parze
Pejzaż z niepokojem 2022/2025 pokazuje, jak artysta mierzy się z wojną
Wystawa gromadzi ponad dwieście rysunków na papierze i około dwudziestu obiekto‑obrazów, które powstawały od wybuchu pełnoskalowego konfliktu w 2022 roku i są kontynuowane do dziś. Profesor Brincken zamiast reportażu wybiera ślady emocji — szybkie kreski, smugi pastelami olejnymi, wklejane fragmenty papieru, rysy wykonane ostrym narzędziem. Efekt to konstelacje barw i struktur, gdzie dominują błękity, czerwienie, czerń i ziemiste tony, a powierzchnia staje się polem działań podobnych do blizn i ruiny.
„Zarysowuje kolejne kartki szybkimi kreskami i zygzakami, kładzie z rozmachem wyraziste lub rozmyte smugi i plamy koloru, wkleja kawałki papieru. Potem rysuje po tym wszystkim czymś ostrym, pozostawiając rysy, zadrapania. Kompozycje nabierają w ten sposób jeszcze większego dramatyzmu i przestrzenności. Nic nie jest dosłowne, oczywiste, ale można się domyślić silnych emocji. Rysunki układają się w konstelacje barwne. Najwięcej jest błękitu, czerwieni, czerni, barw ziemistych i szarości (…) wyrażając swoje emocje wobec wojny, nie poprzestał na papierach” — fragment tekstu kuratorskiego Anny Baranowej.
W planie ekspozycji są też wielkoformatowe obiekto‑obrazy z lat 2023–2025, w tym tryptyk, które łączą gest malarski z kolażem i elementem rzeźbiarskim — poprzecinane, zaszywane, uzupełnione fragmentami ze złota i srebra. Tak powstałe wielowarstwowe płaszczyzny sugerują rany i rozsypywanie się konstrukcji świata, przekraczając typowe granice medium. 🎨
Harmonogram wystawy i wernisażu:
- Wernisaż: 13 listopada 2025, godz. 18.18 — Sala „Pod Kruki”.
- Wystawa: 13 listopada 2025 – 6 stycznia 2026 — Zabytkowe Piwnice MCK.
- Godziny otwarcia: wtorek‑niedziela, od 13.00 do 18.00.
Profesor Brincken pokazuje, że doświadczenie i eksperyment idą w parze
Adam Brincken jest związany z Akademią Sztuk Pięknych im. Jana Matejki od ponad pół wieku — studiował na Wydziale Malarstwa i nadal wykłada na Wydziale Malarstwa oraz w Katedrze Edukacji Artystycznej. W swojej praktyce łączy rysunek, malarstwo na pograniczu obiektu, witraż, prace monumentalne i aranżacje wystawowe; wystawiał w galeriach w Europie, USA i Kanadzie. Ta ekspozycja jest jednocześnie podsumowaniem jubileuszu pięćdziesięciu lat pracy twórczej profesora, a jako tło pokazów organizatorzy wybrali III Symfonię Tadeusza Bairda, która towarzyszy prezentacji.
Kuratorką wystawy jest Anna Baranowa, autorką aranżacji plastycznej — dr hab. Anna Król, prof. ASP. Międzynarodowe Centrum Kultury we współpracy z partnerami przygotowało przestrzeń, w której intensywność prac Brinckena można odczytać zarówno wzrokowo, jak i dotykowo. Warto wpaść do Zabytkowych Piwnic, by zobaczyć, jak artysta przekuwa niepokój na formę i materię — i pozwala widzowi samodzielnie odczytać te rysy. 🖼️
na podstawie: Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie.
Autor: krystian

