Kraków świętuje tysiąclecie Królestwa Polskiego - Kronika Polska 1025–2025 na Rynku

Barwny korowód, mapping na Sukiennicach i spektakl uliczny — 13 września Kraków zamienił się w żywą kronikę tysiąca lat polskiej historii.
- Kraków ożywa - korowód przeszedł od Bramy Floriańskiej do Rynku Głównego
- Rynek Główny staje sceną - mapping, muzyka i inscenizacja na żywo
- Twórcy, organizatorzy i liczby które robią wrażenie
Kraków ożywa - korowód przeszedł od Bramy Floriańskiej do Rynku Głównego
W sobotnie popołudnie ulica Floriańska tętniła dźwiękami bębnów, piszczałek i husarskich fanfar. ZBramy Floriańskiej wyruszył wielki korowód złożony z około 600 osób — aktorów, statystów i członków grup rekonstrukcyjnych — który na dziesięciu ruchomych scenach przedstawiał obrazy życia od średniowiecza po nowożytność. Przemarsz uzupełniali szczudlarze, kuglarze i grajkowie; widzowie mogli zobaczyć tableau z rycerzami, husarią, dworzanami, mnichami i chłopami przy pracy.
„1000 lat korony Królestwa Polskiego zobowiązuje, dlatego Kraków z dużym zaangażowaniem podchodzi do tego ważnego w dziejach naszej historii jubileuszu. Zachęcam wszystkich mieszkańców oraz gości, którzy odwiedzą Kraków 13 września, do wzięcia udziału w korowodzie i spektaklu „Kronika Polska 1025–2025”. To będzie wielka lekcja historii, ale i spektakularne widowisko, które po prostu trzeba zobaczyć zwłaszcza, że odbędzie się w Mieście Królów Polskich – zaznaczył Aleksander Miszalski, prezydent Krakowa.
Rynek Główny staje sceną - mapping, muzyka i inscenizacja na żywo
Po dotarciu korowodu na Rynek Główny rozegrała się druga część wydarzenia — spektakl finałowy przed Sukiennicami. Centralna płaszczyzna między ulicami Sławkowską a Szewską zamieniła się w scenę, gdzie na tle historycznej architektury pokazano inscenizacje inspirowane m.in. „Odprawą posłów greckich” Jana Kochanowskiego. Mapping na Sukiennicach ożywił obrazy z kronik i bitew, stanowiąc multimedialne tło dla scen teatralnych i muzycznych.
„Rynek Główny, czyli serce Krakowa i największy plac średniowieczny w całej Europie, stanie się naturalną sceną historycznego widowiska. Skupimy się na muzyce, ruchu, tańcu, przypominając najpiękniejsze chwile w dziejach naszego kraju. Chciałbym, aby widzowie zrozumieli, że Polacy mogą świętować z uśmiechem i radością. Tak, jak się świętuje wspaniałą uroczystość. Nie w sposób patetyczny, smutny, ze łzami w oczach. Tysiąclecie polskiej państwowości jest świetną okazją do projektowania lepszej przyszłości – mówił Jerzy Zoń, reżyser „Kroniki Polskiej 1025-2025”.
Twórcy, organizatorzy i liczby które robią wrażenie
Organizację i produkcję wydarzenia prowadził krakowski Teatr KTO przy wsparciu Miasta Kraków i Województwa Małopolskiego. W widowisku wystąpiło ponad pół tysiąca wykonawców, wykorzystano dziesięć ruchomych scen oraz efektowny mapping na fasadzie Sukiennic. Główne nazwiska projektu:
- Scenariusz Bronisław Maj, Jerzy Zoń
- Tekst Bronisław Maj
- Muzyka Aleksander Brzeziński
- Scenografia i kostiumy Joanna Jaśko-Sroka
- Inscenizacja i reżyseria Jerzy Zoń
- Producent Sebastian Godula
Partnerami wydarzenia były m.in. Kopalnia Soli Wieliczka oraz Muzeum Żup Krakowskich Wieliczka; patronat medialny objęły stacje TVP, TVP Info i TVP3 oraz serwis Kraków.pl. Pokaz miał zarówno walor edukacyjny, jak i widowiskowy — dla wielu widzów był to plenerowy spektakl i lekcja historii w jednym.
na podstawie: UM Kraków.
Autor: krystian