Nowe oznakowania rowerowe w Krakowie ruszają latem jak zmienią nawigację po mieście

4 min czytania
Nowe oznakowania rowerowe w Krakowie ruszają latem jak zmienią nawigację po mieście


Rowerzyści w Krakowie mogą już zacierać ręce – latem rusza pilotaż nowego systemu oznakowań, które ułatwią poruszanie się po mieście na dwóch kółkach. Kolorowe trasy, czytelne drogowskazy i informacje o odległościach sprawią, że jazda stanie się bezpieczniejsza i bardziej komfortowa.

  • Kraków wprowadza nowoczesne oznakowania dla rowerzystów – poznaj szczegóły projektu
  • Jak działają nowe trasy rowerowe w Krakowie – co warto wiedzieć przed jazdą?

Kraków wprowadza nowoczesne oznakowania dla rowerzystów – poznaj szczegóły projektu

Jeszcze tego lata w Krakowie pojawią się specjalne oznakowania dedykowane rowerzystom. To odpowiedź na rosnącą popularność jednośladów i potrzebę lepszej orientacji w miejskiej przestrzeni. Nowe znaki mają wskazywać najbezpieczniejsze i możliwie oddzielone od ruchu samochodowego trasy, korzystając z istniejącej infrastruktury.

Pilotażowy odcinek zostanie uruchomiony w sierpniu i obejmie trasę prowadzącą od Wawelu przez rondo Matecznego, aż do Kabel i Bieżanowa, wraz z odnogą do Rżąki. To jedna z 19 wyznaczonych tras rowerowych, które otrzymają indywidualne kolory i numery.

Za opracowanie systemu odpowiada powołany przez prezydenta Krakowa zespół ds. rozwoju infrastruktury rowerowej oraz specjaliści z Zarządu Transportu Publicznego. Nowe oznaczenia będą obejmować drogowskazy, tablice z nazwami ulic, a także informacje przy przystankach i parkingach P+R. Teraz dołączają do nich specjalne znaki na ścieżkach rowerowych.

„Dla wielu użytkowników roweru sporym wyzwaniem jest odpowiedni wybór bezpiecznej drogi dojazdowej. W wielu miejscach powstała nowa infrastruktura, wiele miejsc jeszcze czeka na specjalnie opracowane rozwiązania. Podstawowym celem rowerowego SIM jest takie oznaczenie dróg, które pomoże użytkownikom w wybraniu najlepszej, najbezpieczniejszej drogi. Czyli takiej, która prowadzi po wydzielonej drodze rowerowej, ciągu pieszo-rowerowym lub – tam gdzie ich brakuje – po ulicy o możliwie najniższym natężeniu ruchu.”

Stanisław Mazur, zastępca prezydenta Krakowa

Jak działają nowe trasy rowerowe w Krakowie – co warto wiedzieć przed jazdą?

Projekt zakłada nie tylko kolorowe numery tras, ale też różnorodne typy oznakowań. Na wjazdach do poszczególnych węzłów pojawią się kierunkowe drogowskazy z numerami tras i wskazaniami kierunku jazdy. Dodatkowo niskie słupki będą pełnić funkcję przypominającą dla rowerzystów. W ramach pilotażu na kilku odcinkach zostaną namalowane także oznaczenia poziome na asfalcie.

Po przejechaniu każdego ważnego punktu na trasie użytkownicy zobaczą informacje o odległości do kluczowych miejsc – takich jak obiekty użyteczności publicznej czy charakterystyczne punkty miasta.

System uzupełniają tablice ostrzegawcze oraz objazdowe informujące o utrudnieniach i proponujące alternatywne trasy w przypadku zamknięć lub remontów.

„Chcemy sugestywnie oddzielać rowerzystów od ruchu ogólnego i pokazywać, którędy najłatwiej dojechać do celu. Zaczęliśmy od zidentyfikowania najważniejszych tras rowerowych w mieście… Na tej podstawie, ale bazując na funkcjonującej już infrastrukturze, wytyczyliśmy wraz z przedstawicielami organizacji społecznych 19 tras, z których każda otrzymała swój kolor i numer.”

Krzysztof Dąbrowa, członek zespołu rowerowego

Warto podkreślić, że system będzie się rozwijał wraz z rozbudową infrastruktury rowerowej. Jak tłumaczy Krystian Banet z Zarządu Transportu Publicznego:

„To system, który będzie ewoluował – chcemy, by te przebiegi zmieniały się wraz z tym, jak poprawiać się będzie infrastruktura rowerowa… Dziś zaproponowany przebieg to często najlepszy możliwy obecnie wariant, który w przyszłości… będzie się zmieniał na rzecz dróg, które będą lepsze i bezpieczniejsze dla użytkowników.”

Część tras pokrywa się z międzynarodowymi szlakami EuroVelo 4 i EuroVelo 11 oraz Wiślaną Trasą Rowerową. Te fragmenty wyróżniono kolorem pomarańczowym zgodnym z europejskimi standardami tras turystycznych.

Dodatkowo planowane są nośniki informacyjne oraz tablice witające umieszczane przy głównych wjazdach do Krakowa od stron turystycznych.

Poniżej lista wszystkich 20 planowanych tras rowerowych w Systemie Informacji Miejskiej (SIM) dla Krakowa:

  1. Prądnik Biały – Stare Miasto – Rżąka
  2. Bronowice Małe – Stare Miasto – Kościelniki
  3. trasa planowana
  4. Tyniec – Kazimierz – Przewóz
  5. Tonie – Błonia – Swoszowice
  6. Bielany – Stare Miasto – Kombinat
  7. Górka Narodowa – Błonia – Łagiewniki
  8. Mydlniki – Wawel – Bieżanów
  9. Prądnik Czerwony – Kazimierz – Ruczaj
  10. Dworzec Główny – Zabłocie – Przewóz
  11. Kantorowice – plac Centralny – Przewóz
  12. Kantorowice – Zabłocie – Czerwone Maki
  13. Os. Piastów – Most Nowohucki – Kabel
  14. Bronowice – rondo Polsadu – plac Centralny
  15. Krowodrza Górka – Błonia
  16. Stare Miasto – Zakrzówek
  17. Rondo Polsad – Dąbie
  18. Zakrzówek – Łagiewniki – Kabel
  19. Bieńczyce – Mogiła
  20. Most Nowohucki – Most Wandy

Z pewnością nowe oznakowania ułatwią życie wszystkim krakowskim cyklistom i zachęcą kolejnych mieszkańców do korzystania z roweru jako wygodnego środka transportu po mieście.

Na podstawie: UM Kraków

Autor: krystian